دسته بندی | گردشگری و توریسم |
بازدید ها | 25 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 308 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 52 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
مطالعات نظری.............................................................16
پیشینه گردشگری در جهان..........................................16
پیشینه گردشگری در ایران..........................................19
تعریف و مفاهیم گردشگری.........................................20
سازمان جهانی گردشگری...............................................22
مدیریت گردشگری.........................................................27
انواع گردشگری.............................................................30
گردشگری فرهنگی.......................................................33
پیشینه گردشگری فرهنگی............................................34
تعریف گردشگر فرهنگی.............................................36
اهمیت گردشگری فرهنگی.........................................37
اهداف گردشگری فرهنگی.........................................47
آثار گردشگری فرهنگی ....................................................52
درک مردمشناسی گردشگری..........................................54
در صورتی که در روند خرید و دانلود این فایل با مشکلی مواجه شدید با شماره 09214087336 از طریق پیامک یا تماس در ارتباط باشید همچنیت آیدی تلگرام من جهت پشتیبانی @wwwlonoir می باشد |
دسته بندی | علوم اجتماعی |
بازدید ها | 29 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 177 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 63 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
مقدمه
محیطی که فرد در آن متولد شده و زندگی می کند مهمترین نقش را در رفتارهای او در دوران کودکی و عصر جوانی دارد. از آن جایی که کودک مانند دفترچه نقاشی سپیدی می باشد که دست کم در شش سال اول زندگی، همه ی نقاشی ها و رنگ آمیزی ها را ما در آن می کشیم (منظور از ما به طور اخص خانواده است) بنابراین نوع آموزش و پرورش خانواده مهمترین تأثیر را در تشکیل شخصیت اولیه کودک خواهد داشت، البته نباید از یاد برد که کودک پس از این سنین خارج از دایره خانواده، روابطی را در مدرسه با همبازی ها، دوستان و معلمین نیز برقرار می کند و از آنها تأثیر می پذیرد و گاهی بر روی آنها تأثیر می گذارد. بنابراین به طور قاطع نمی توان محیطی را که کودک در آن رشد می کند کاملاً قابل کنترل دانست، البته کنترل بیش از حد کودک هم می تواند آینده ی او را به مخاطره بیندازد. بنابراین بهترین کار این است که کودک با توجه به مقتضیات اجتماعی و تربیتی جامعهای که می خواهد درآن زندگی کند پرورش یابد. (فرجاد، 1371)
خانواده آموزشگاه نخست انسان است، انتقال دهنده ی تمدن ها و فرهنگ هاست. بی شک کودک ارزشها و فضائل اخلاقی و انسانی را از خانواده کسب می کند، در خانواده تکامل و تحول مییابد، الگوسازی می کند و در یک جمله می توان این گونه بیان کرد که سلامت و سعادت جامعه در گرو تأمین سلامت یا عدم سلامت خانواده است.
2-2 تاریخچة موضوع در جهان
واژة کیفیت زندگی با وجود دارا بودن تعاریف گوناگون از تاریخچه نسبتاً کوتاهی برخوردار میباشد. این واژه برای اولین بار در کتاب «اقتصاد رفاه» که توسط اقتصاددان انگلیسی به نام «آرتور سیسیل پیگو[1]» (1959- 1877) در دهة 1920 نوشته شد به کار رفته است، ولی کاربرد گسترده آن مربوط به بعد از دهة 1950 میلادی میباشد.
در ابتدا کیفیت زندگی بیشتر به شاخصهای مادی نسبت داده میشد و معرف اصلی سنجش آن «تولید ناخالص ملی[2]» بود، ولی به مرور و با توجه به انتقاداتی که به این شاخصها وارد شد در اواخر 1950 این مفهوم توسط فردی به نام «جی. کی. گالبریث[3]» دوباره تعریف شد و علاوه بر توجه به ارزشهای مادی، ارزشهای غیرمادی موجود در حوزههای محیطی، سیاسی و اجتماعی نیز در آن لحاظ گردید. (State of theart, no. 1, 2003,9)
در حوزههای پزشکی،جنبههای اجتماعی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در سال 1948 میلادی و بعد از آن که «سازمان بهداشت جهانی[4]» سلامت را به عنوان «نه تنها نبود ناتوانی و مریضی، بلکه همچنین رفاه اجتماعی، روانی و جسمانی» تعریف کرد معرفی شده بود.در سال 1957 میلادی در ایالت متحده آمریکا، پیمایش سلامت ملی با هدفی فرای مسائل صرفاً مربوط به ناخوشی و ناتوانی انجام شد.
از دهة 1960 به بعد، سنجش کیفیت زندگی و ابعاد آن و نیز روابط بین آنها به یک بعد کلیدی تبدیل شده و بحث جدیدی را در رابطه با تحقیق بر روی معرفهای اجتماعی آغاز کرد. در حقیقت، ارزیابی کیفیت زندگی از طریق مجموعه متنوعی از معرفهای اجتماعی با جدیت بسیاری در دهههای 1960 و 1970 که دوره کامیابی و موفقیتهای اقتصادی دور آغاز گردید. (Smith, 1973)
«یکی از پیشگامان تحقیق بر روی کیفیت زندگی در آمریکا به نام «ریموند بوئه[5]» معرفهای اجتماعی را آمارها، مجموعههای آماری و تمام شواهدی میداند که ما را در ارزیابی جایگاهی که ما و جامعه در آن قرار داریم و ارزیابی مسیری که بر طبق ارزشها و اهدافمان در آن حرکت می کنیم یاری میرسانند.» (Baver, 1966 : 6)
افزایش تحقیق در رابطه با معرفهای اجتماعی در سال 1970 در حقیقت پاسخی به افزایش تقاضای جامعه برای کسب اطلاعات جهت حمایت از سیاستهای اجتماعی فعال و عملیاتی کردن (کمی کردن) کیفیت زندگی در جوامع توسعه یافته مدرن، کمک به نمایان کردن تغییرات اجتماعی و سنجش رفاه بشری بود.در سالهای اخیر، تحقیق کیفیت زندگی یا تحقیق در رابطه با معرفهای اجتماعی بیشتر بر روی «کیفیت زندگی جمعی[6]» یا «کیفیت زندگی شهری[7]» متمرکز شده است. دو نوع اصلی از تحقیقات در این حوزه را میتوان اینگونه برشمرد :
1)تحقیقات مرتبط با سنجش کیفیت زندگی گروههای خاص (بیماران روانی، سالخوردگان و فقرا و ...)
2)تحقیقات مرتبط با سنجش کیفیت زندگی کل افراد جامعه به منظور ارزیابی نتایج سیاستهای معین اجرا شده در جامعه (Eyles& Wilson, 2-3)
[1] - A.C. Pigou
[2] - GNP
[3] - J. K. Galbraith
[4] - WHO
1- reymond Buhe
[6] Community Qol
[7] - Urban Qol
در صورتی که در روند خرید و دانلود این فایل با مشکلی مواجه شدید با شماره 09214087336 از طریق پیامک یا تماس در ارتباط باشید همچنیت آیدی تلگرام من جهت پشتیبانی @wwwlonoir می باشد |
دسته بندی | علوم اجتماعی |
بازدید ها | 22 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 4002 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 59 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
کارآفرینی
به طورکلی کارآفرینی از ابتدای خلقت بشر و همراه با او تمام شئون مختلف زندگی انسان حضور داشته و مبنای تمامی تحولات و پیشرفت های بشری بوده است و لذا، تعریف های زیاد و متنوعی از آن شده است. نگاهی گذرا به سیر تاریخی مفهوم و حوزه کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی ابتدا در حوزه موسیقی مطرح بود و در فرهنگ لغت آکسفورد، «رئیس مدرسه» یا«مدیر موسسه ملی موسیقی» تعریف شده است، یعنی کسی که سرگرمی های موسیقیایی را تدراک می بیند. سپس در سال 1933 کارآفرینی وارد حوزه جدید و وسیع تر«کسب وکار» شد و کارآفرین کسی قلمداد گشت که موسس بنگاه اقتصادی باشد. به دنبال آن شومپیتر(اقتصاددان) حوزه را وسیع تر دید و گفت«کارآفرین می تواند در استخدام سازمان دیگری قرار گیرد»، به عبارتی دیگر، کارآفرینی سازمانی را به حوزه قبلی اضافه کرد. این گسترش تدریجی در حوزه فعالیت های کارآفرینانه اساسا به دلیل روش استقرایی بوده که مورد استفاده قرار گرفته است، به عبارت دیگر، چناچه با روش قیاسی، کارآفرینی تعریف می شد، زودتر به نتیجه نهایی و تعریف جامع و مانع می رسیدند(صمدآقایی، 1382: 3).
در نتیجه مفهوم و ماهیت اصلی اصلی کارآفرینی هنوز شناخته شده نیست و نمی توان تعریف استاندارد و جامع و مانعی از آن به دست داد. مک کلند(اقتصاددان) مشکل تعریف کارآفرینی و اختلاف نظر ها در این باره را ناشی از مغشوش شدن نقش ها و موقعیت ها می داند. بنابراین واژه «کارآفرینی» واژه ای است نو که کلمه اش نمی توان به مفهوم واقعی آن دست یافت. این واژهentrepreneurship به کار می رود و در اصل، از زبان فرانسه به زبان های دیگر راه یافته است(مردیث، 1371). به عبارت دیگر، هنوز در فارسی معادل دقیقی برای انتقال مفهوم نداریم و اغلب واژه «کارآفرینی» شنونده ناآشنا به آن را به اشتباه می اندازد(صمدآقایی، 1382: 10). به همین دلیل تعاریفی که تاکنون از کارآفرینی ارائه شده است هرکدام برحسب دیدگاه، مکتب نظریه ای، زمان، مکان و فضای خود به جنبه هایی از آن اشاره دارد. بنابراین، مطالعات انجام گرفته درباره کارآفرینی نشان می دهد که افراد کارآفرین دارای صفات و مشخصه های عمومی و خاصی هستند که نقش آنان را از سایرین متمایز می سازد، از قبیل نتیجه گرا، نیاز به کامیابی، ایستادگی، پشتکار، اراده، سخت کوشی، شوق، انرژی بالا، پیشقدمی، مردم داری، انتقادپذیری، نوآوری، ابتکار، انعطاف پذیری، خطرپذیری، حساب شده، منفعت شناسی و خود اشتغالی.
بنابراین با این مقدمه می توان گفت کارآفرین کسی است که فرصت و ارائه یک محصول، خدمت، روش و سیاست جدید برای یک مشکل قدیمی می یابد و می خواهد پیامد اندیشه، محصول یا خدمات خود را بر نظام مشاهده کند(Tropman, 1989: 10).
به عبارتی دیگر، کارآفرین شخصی است که بهترین و آخرین موقعیت اقتصادی و تجاری را کشف می کند و روش استفاده از این فرصتها را می داند. این فرد معمولا دارای استعداد، خلاقیت، ابتکار، سازماندهی و مدیریت در سطح بالایی است(صابر، 1381: 14). در نتیجه، کارآفرین کسی است که با آینده نگری خاص، دارای قدرت تجزیه و تحلیل محیطی بالاست و با پند گرفتن از گذشته براساس میزان دانش و با شخصیتی تحول پذیر از قدرت خطرپذیری، نوآوری و خلاقیت بالایی برخوردار است. چنین ویژیگی هایی در کارآفرین او را به کشف و شناسایی فرصت های بالقوه و بالفعل محیط وادار می کند تا با بهره گیری شایسته، عقلانی و اقتصادی از منابع موجود و با رعایت حقوق انسانی، مکانی و فضایی، کسب و کار جدید ایجاد و منفعت شخصی و جمعی را دنبال کند.
بر این اساس، در برنامه کارآفرینی، موضوعات سه گانه خاصی با عنوان توسعه اقتصاد محلی مطرح می شود: نخست، پرورش این آگاهی در اذهان مردم که اقتصاد محلی متعلق به خود آنهاست و آنان مشارکت کنندگان در آن اقتصادند، دوم، تجزیه و تحلیل نظام مند راههایی که به مدد آنها می توان اقتصادهای محلی را تقویت کرد و سوم، توسعه ساختارهای نهادی اقتصاد محلی است(رابرتسون، 1387: 197) .
بنابراین در یک نگاه جامع به توسعه اقتصادی، کارآفرینی موجب اشتغال، بهبود کیفیت زندگی، توزیع درآمدها و بهره برداری مناسب از منابع و غیره می شود. به همین دلیل، دستور کار جهانی، توسعه کارآفرینی را اصول کلیدی سیاست های اشتغال موفق می داند(سازمان بین المللی کار، 1383: 214).
در صورتی که در روند خرید و دانلود این فایل با مشکلی مواجه شدید با شماره 09214087336 از طریق پیامک یا تماس در ارتباط باشید همچنیت آیدی تلگرام من جهت پشتیبانی @wwwlonoir می باشد |
دسته بندی | علوم اجتماعی |
بازدید ها | 20 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 209 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 77 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
1- تاریخچه مختصر تکوین نظریه های فمنیستی.. 12
۲- تعاریف مطرح از فمنیسم. 20
پدر سالاری.. 23
تنوع تاریخی.. 24
۳- نظریه های فمینیستی با دیدگاه سیاسی.. 26
الف: فمینیسم لیبرال اولیه. 26
ب: فمینیسم مارکسیستی.. 27
ج- فمینیسم سوسیالیستی تخیلی.. 30
د- زن به عنوان «دیگری» 32
هـ موج دوم. 34
پاسخ فمنیسم مارکسیستی و سوسیالیستی.. 37
و - فمینیسم خانواده گرا و زن گرا 40
ز - نتیجه گیری.. 44
3- نظریه های فمینیستی با دیدگاه جامعه شناسی.. 46
الف - نظریه فمینیستی لیبرالی یا اصلاح طلب.. 46
ب – فمینیسم مارکسیستی.. 47
ج - نظریه فمینیستی رادیکال یا انقلابی.. 52
د - فمینیسم سوسیالیستی.. 55
5- فمینیسم در ایران. 60
الف - مشخصه های عمومی فمینیسم در ایران. 60
ج- طلایه داران جنبش زنان. 69
زنان در مقابل مجلس... 84
زن ایرانی و بیداری.. 89
در صورتی که در روند خرید و دانلود این فایل با مشکلی مواجه شدید با شماره 09214087336 از طریق پیامک یا تماس در ارتباط باشید همچنیت آیدی تلگرام من جهت پشتیبانی @wwwlonoir می باشد |
دسته بندی | علوم اجتماعی |
بازدید ها | 28 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 142 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 53 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
الگوهای رفتار سیاسی زنان
باورهای عمومی همواره آگاهی کمتر سیاسی و بیتفاوتی نسبت به سیاست را به زنان نسبت دادهاند و بر گرایش زنان به احزاب راست و محافظهکار در صورت مشارکت تأکید داشتهاند. پژوهشهای اجتماعی انجام گرفته در این حوزه نیز در بسیاری موارد بر این باورهای عمومی صحه گذاشتهاند. مهمترین الگوهای رفتار سیاسی زنان که بر اساس پژوهشها مورد تأکید قرار گرفتهاند «پیروی زنان از شوهران در رفتار سیاسی»، «محافظهکاری زنان از نظر سیاسی»، «سنتگرایی زنان» و «سیاستگریزی زنان» بوده است.
بر اساس پژوهشهای بسیار، سیاست مشغلهای مردانه تلقی میشود و مشارکت زنان در سیاست مشارکتی مستقل نیست و تابع علائق مردانه است. زن و شوهرها معمولاً از احزاب و نامزدهای یکسانی حمایت میکنند و نگرشهای سیاسی یکسان به دلیل پیروی کامل زنان از شوهرانشان است. این وحدت نظر زن و شوهرها در امور سیاسی در نتیجه سلطه مردان در حوزه سیاسی دانسته شده است.
برخی پژوهشها دلایل تبعیت زنان از گرایشهای سیاسی شوهرانشان مورد بررسی قرار دادهاند؛ به عنوان نمونه بر اساس یکی از پژوهشها، دلایل گرایش سیاسی زنان به رأی شوهرانشان بنا بر اظهارات خود آنان «اعتماد به شوهر»، «اجتناب از مشاجره» و «همفکری» بیان شده است. یکی دیگر از پژوهشها چنین نتیجه گرفته است که زنان، شوهران خود را در امور سیاسی آگاهتر میدانند.
با وجود این که در پژوهشها، بر رفتار تبعی زنان از شوهرانشان در امور سیاسی توجه شده اما در عین حال بر گرایشهای محافظهکارانهتر زنان نسبت به مردان تأکید شده است و در واقع تمایل به نظرات سیاسی شوهران، هرچند که این نظرات غیر محافظهکارانه باشد، متضمن نوعی محافظهکاری قلمداد شده است. برخی پژوهشها نشان دادهاند که در تمام کشورهایی که اطلاعاتی از آنان در دست است، زنان بیش از مردان از احزاب محافظهکار حمایت کردهاند؛ رابطه میان تعلقات مذهبی, محافظهکاری و زن بودن در پژوهشهای مختلف مورد تأکید قرار گرفته است و برخی ریشه اصلی گرایش بیشتر زنان به احزاب محافظهکار را در در تعلقات مذهبی آنان جستجو کردهاند. با این حال استدلالهای متعددی، قطعیت چنین نظری درباره رفتار سیاسی زنان را نقض کردهاند و الگوی گرایش محافظهکارانه زنان مورد تأیید همهجانبه قرار نگرفته است. شواهد بسیاری در تناقض و یا تضاد با چنین نظری مورد تأیید قرار گرفتهاند و بر اساس پژوهشهای بسیاری نیز رابطه مستقیمی بین جنسیت و گرایش سیاسی مشاهده نشده و یا دست کم به تفاوت قابل ملاحظهای دیده نشده است.یکی دیگر از الگوهای رفتار سیاسی زنان که در نتیجه پژوهشها مورد تأکید قرار گرفته سنتگرایی زنان در سیاست است؛ به این معنا که وفاداری نسبت به احزابی که به طور سنتی در قدرت بودهاند (چپ یا راست) و در نتیجه ثبات و تداوم در شیوه رأی دادن در بین زنان بسیار رایجتر بوده است و برای زنان، نوسان در عقاید سیاسی در مجموع ناخوشایندتر است تا برای مردان. با این حال در این زمینه نیز پژوهشهای زیادی چنین نظری را نقض کردهاند و یا نتایجی در نقطه مقابل آن گرفتهاند. برخی پژوهشها از سرسری بودن و بیثباتی زنان در گرایشهای حزبی سخن گفتهاند و این که زنان زودتر و راحتتر از مردها حزب خود را عوض میکنند. پژوهشهای دیگری نیز هیچ گونه ارتباط معناداری بین جنسیت و تغییر گرایش حزبی نیافتهاند.سیاستگریزی زنان از دیگر الگوهای رفتار سیاسی زنان است که بر مبنای پژوهشها نتیجه گرفته شده است. میزان مشارکت زنان در انتخابات کمتر از مردها است و زنان در پژوهشهای بسیاری اعلام کردهاند که سیاست به زندگی آنها بیارتباط است. به نظر میرسد گرایش اصلی پژوهشهای موجود در این خصوص در جهت اثبات این نکته کلی است که زنان موجودات سیاسی نیستند و بیشتر به مسائل شخصی و خصوصی و یا اجتماعی علاقمندند. این پژوهشها استدلال کردهاند که زنان کمتر از مردها سیاسی شدهاند و زنان به سیاست دیدگاهی بیشتر اخلاقگرایانه دارند تا واقعبینانه و سیاست به معنای تعقیب منافع شخصی از طریق رقابت و ستیزه، مشغلهای مردانه تلقی میشود و زنان بر خلاف مردان به انگیزههای اخلاقی رأی میدهند و نه از روی نفعجویی و جاهطلبی. سایر الگوهای رفتار سیاسی زنان یعنی سنتگرایی و محافظهکاری زنان و پیروی از شوهران نیز در راستای همین تفکر کلی است.
در صورتی که در روند خرید و دانلود این فایل با مشکلی مواجه شدید با شماره 09214087336 از طریق پیامک یا تماس در ارتباط باشید همچنیت آیدی تلگرام من جهت پشتیبانی @wwwlonoir می باشد |