لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 12 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره حمد: کلمه «الله»
کاربرد اسامی و نام ها :
اسم از نوع علامت: دارای معنا است ولی معنای آن منظور نشده است
اسم: حکایتگر شنای از شؤون صاحب آن یا مبین صفاتی از اوصاف او
تمامی اسامی خداوند: نمایانگر حقیقتی از حقایق ذات مقدس خداوند
نمایانگر ذات مستجمع جمیع صفات کمالیه و مبرا از هر گونه نقص و عیب
الله
هیچ نامی جامعیت این نام را ندارد (هر نام جز الله: بیانگر یکی از کمالات خداوند)
ریشه « الله» «اله »( عبد): ذات شایسته پرستش که کامل از جمیع جهات است
« وله» (تحیر و شیدایی): عقل ها در مقابل ذات اقدس او حیران اند
معنای «الله»: ذاتی که مستجمع جمیع صفات کمالیه است و همه موجودات ناآگاهانه واله و حیران اویند و او تنها حقیقتی است که شایستگی پرستش دارد.
نکته: شهید مطهری : در فارسی لغتی مترادف «الله» وجود ندارد.
مروری بر برخی واژگان فارسی واژه «خدا»: «خودآی» [واجب الوجود]
واژه «خداوند»: صاحب اختیار
نتیجه : هر نام بیانگر یک شأن از شؤون الله
ترجمه :
جانم را نشان دار می کنم به آن کسی که همه کمالات و خوبی ها از اوست، که اگر کسی به این ذات (واله کننده) توجه کند، پر مهر و محبت، شیدا و عاشق می شود.
جلسه دوم: کتاب «آزادی انسان »
موضوع: بررسی دو نمونه آزادی اجتماعی
روابط بین الملل
آزادی تفکر و آزادی عقیده
مبحث اول) روابط بین الملل
اقسام روابط فرد مسلمان با فرد غیرمسلمان
جامعه اسلامی با جامعه غیر اسلامی
با فرد غیرمسلمان
سوال: فرد مسلمان یا جامعه اسلامی با افراد غیرمسلمان یا جوامع غیراسلامی ارتباط داشته باد یا خیر؟ حدود این ارتباط چیست ؟
ضرورت های بحث:
تعیین جقوق و تکالیف فرد مسلمان یا جامعه اسلامی در قبال افراد و جوامع دیگر
آسیب شناسی و نقد رویه ها و رویکردهای مطرح در روابط بین الملل
بیداری اسلامی: ضرورت آگاهی از رویکرد اسلام و نحوه تعامل با دولت های دیگر
شناسایی دوست و دشمن
تحلیل برخی محدودیت های مطرح در معاملات، نکاح و...
دیدگاه های مختلف در روابط بین الملل اسلامی :
الف) دین: امری شخصی و سلیقه ای(دین یک امر فانتزی)≠ واقعیات
مقدمه: انسان دو نوع مساله دارد 1.مسایل شخصی و سلیقه ای:رنگ لباس، طعم غذا
2.مسایل واقعیات: آموزش ، سلامت
یک سلسله دیدگاه ها: درصدد محدود کردن دین در امور شخصی و سلیقه ای :
مسلک صلح کل: دین یک امر وجدانی و عدم تاثیر در روابط اجتماعی
اصل روشنفکری و عدم تعصب ( تدین ≈تعصب ): عدم دخالت دین در حوزه روابط اجتماعی
محبت عمومی
نقد این دیدگاه توسط شهید مطهری :
اولا: تصحیح نگاه به دین: واقعیات
ثانیا:دین یک طرح و ایدئولوژی : تامین سعادت فرد و جامعه اسلامی