لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 11 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بسم الله الرحمن الرحیم
از نظر اسلام، خانواده یک رکن بزرگ است. اگر باشد و سالمش باشد و تربیت درست باشد، در پیشرفت کار جامعه به صورتی که اسلام میخواهد، تأثیر زیادی دارد. اگر خانوادهها صحیح، قوی، سالم، بیانحراف و طبق سنت الهی تشکیل بشوند، آن وقت جامعه، جامعة سالمی خواهد بود. مسئلة مادری، مسئلة همسری، مسئلة خانه و خانواده، مسائل بسیار اساسی و حیاتی است. در همةطرحهایی که ما داریم، بایستی«خانواده» مبنا باشد.
مقام معظم رهبری(دامت برکاته)
مقدمه
در راستای تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری(دامتبرکاته) مبنی بر رفع مظلومیت از عرص ه فرهنگ، مهندسی فرهنگ، عمق بخشی و نگاه کارشناسانه به مسائل فرهنگی و انجام فعالیتهای دانشبنیان، و همچنین لزوم تحول مستمر و متعالی در این حوزه، « نظام جامع آموزشی و تربیتی خانواده» در کمیته امداد امام خمینی(ره)، طراحی و اجرا گردید. این نظام بر مبنای نگرش سیستمی، و با اتخاذ رویکرد خانوادهمحوری و همچنین استفاده از آرای نخبگان و صاحبنظران طراحی گردیده است. توزیع عادلانه خدمات فرهنگی، احراز نیازهای واقعی خانوادهها و اجتناب از اعمال سیلقه ،بومیسازی محتوا و شیوههای آموزش، توجه به تأثیر عوامل محیطی بر نهاد خانواده، تقویت بصیرت دینی برای مقابله با تهاجم فرهنگی، احیای عزت و کرامت فردی- خانوادگی و ترویج فرهنگ کار و تلاش در خانوادهها، از مهمترین راهبردهای این نظام هستند.
گامهای اجرای طرح
گام اول
نظام مذکور در ١٠ گام اجرایی، برای تعداد ١٤٥٠٠٠ خانوادة تحت پوشش و دارای شرایط خاص عملیاتی شد. شرح اجمالی گامهای اجرایی نظام بدین ترتیب میباشد؛
اولین مرحله انتخاب خانوادههای هدف میباشد. به دلایلی از قبیل گستردگی جامعة تحت پوشش، محدودیت منابع سازمانی و امکان کنترل هر چه بهتر روند اجرایی، اقدام به انتخاب خانوادهها میشود. در این مرحله، استانها بر اساس دو معیار:
سهیمه بندی میشوند. در این مرحله تلاش میشود که با لحاظ نمود میزان فقر موجود در منطقه در سهیمهبندی، خدمات فرهنگی- آموزشی به صورت عادلانه توزیع گردند .
1- تعداد خانوادههای تحت پوشش
2- میزان فقر حاکم بر منطقه
بعد از تعیین سهمیهها، نوبت به گزینش بر مبنای شاخصهای مشخص میرسد. این شاخصها به گونهای ترسیم شدهاند که ویژگیهای کلی خانوادههای هدف این نظام را مشخص میکنند و ماحصل آن معرفی ١٤٥٠٠٠ هزار خانواده مبتلی به یکی از آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، روانی و ... است.
به عبارت دیگر گزینش خانودهها در دو قالب کمی و کیفی انجام میشود؛ مرحلة کمی با تعیین سهمیة استانها، و مرحلة کیفی با در نظر گرفتن شاخصهای ذکر شده، اعمال میگردند. پس از دریافت دادههای مربوطه، کلیة دادهها در واحد استان و شاخه پردازش میگردند و گزارش توصیفی استانها به تفکیک شاخه تهیه میگردد. در این گزارش، فراوانی متغیرهای مختلف از قبیل اعتیاد، طلاق، فقر دانش فقهی، میزان دسترسی به امکانات فرهنگی و .... مشخص میگردد. (٤٤ شاخص منظور گردیده است.)
گام دوم
درگام دوم نظام، نسبت به پالایش و آموزش عوامل اجرایی نظام اقدام میگردد. عوامل اجرایی عبارتند از مشاورین دینی و مشاورین خانواده که هر ٥٠ الی ٢٠٠ خانواده یک مشاور دینی و یک مشاور خانواده جذب میگردند. پالایش مشاورین در دو مرحله عمومی و تخصصی انجام میشود. پس از انتخاب و جذب مشاورین، اقدام به ارائه آموزشهای لازم میگردد.
گام سوم
در این مرحله اقدام به شناسایی و سطحسنجی خانوادهها میگردد. شناسایی و سطحسنجی در دو سطح خانواده و محیط انجام میپذیرد. در محیط خانواده نیز علاوه بر شناسایی فضای عمومی خانواده، نسبت به شناسایی تکتک أعضای آن در محورهای دینی، اجتماعی، فرهنگی، روانی، بهداشتی، تحصیلی و ... اقدام میشود. در شناسایی محیط نیز قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای محیطی از قبیل جریانها و امکانات موجود شناسایی میگردند. ماحصل این گام در داخل یک پایگاه داده ساماندهی میگردد که امکان جستجو و اخذ گزارشهای متعدد و تقاطعی را فراهم میسازد. (حدود ١٢٠ مؤلفه مورد شناسایی قرار میگیرند).