دانلود تحقیق تاریخچه خط نسخ و توقیع محقق و رقاع 10 ص

تحقیق-تاریخچه-خط-نسخ-و-توقیع-محقق-و-رقاع-10-ص
تحقیق تاریخچه خط نسخ و توقیع محقق و رقاع 10 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .DOC
تعداد صفحات: 13
حجم فایل: 16 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏1
‏تاریخچه خط نسخ و توقیع محقق و رقاع
‏خط نسخ، در آغاز خطى بوده هم پایه‏ٔ‏ خط کوفی. اصل این خط از خط ”نبطی“ مى‌باشد. خط نسخ بطورکلى از اواخر قرن دوم هجرى رایج شد. ولى تا اواخر قرن سوم هجرى چندان متداول نبود. این خط به تمام سرزمین‌هاى شرقى که تحت لواى اسلام بوده‌اند، گسترش یافت. ایرانیان براى نیازهایى چون کتابت نوعى نسخ بکار مى‌بردند که متفاوت بود. امتیاز مهم خط نسخ در رعایت نسبت است، که یکى از قواعد مهم خوشنویسى مى‌باشد که موجب زیبایى خط است. ابن‌مقلد تناسبات خط نسخ را استحکام بخشید و آن را به یکى از سطوح متعالى خوشنویسى رسانید.
در حال حاضر در کشورهاى اسلامی، خط نسخ اهمیت بسیار دارد و در تحریر آن بکار مى‌رود. حروف چاپ و ماشین تحریر نیز با این قلم فراهم آمده است و کتاب‌ها و نشریات نیز به همین خط چاپ مى‌شوند، که البته با نسخ قرآنى تفاوت‌هایى مختصر دارد.
‏خواندن و نوشتن در خوشنویسى نسخ بسیار ساده و روان است؛ علت آن نظم خاص و دقیقى است که در چیدن حروف و کلمات در داخل سطر بکار مى‌رود.
‏از اساتید این خط می توان به عثمان طه ( شیوه عربی) و احمد نیریزی تبریزی (شیوه ایرانی) اشاره کرد.‏ ‏
‏توقیع ‏ ‏
تقویع در لغت به معنى امضاء است که توقیعى نیز گفته شده است. این خط در زمان خلافت مأمون ابداع شده است. ‏ ‏
تحول نهایى خط توقیع در قرن چهارم هجرى اتفاق افتاد. احمد بن محمود ملقب به ابن خازن از شاگردان نسل دوم ابن بواب و از مریدان وی، شوکت لازم را به این خط بخشید. ‏ ‏
در اواخر قرن نهم هجری، نوع درشتى از خط توقیع در ترکیه ابداع شد که موردپسند ترک‌ها بود. اما میان عرب‌ها چندان متداول نگشت.
‏1
‏تاریخچه خط نسخ و توقیع محقق و رقاع
‏خط نسخ، در آغاز خطى بوده هم پایه‏ٔ‏ خط کوفی. اصل این خط از خط ”نبطی“ مى‌باشد. خط نسخ بطورکلى از اواخر قرن دوم هجرى رایج شد. ولى تا اواخر قرن سوم هجرى چندان متداول نبود. این خط به تمام سرزمین‌هاى شرقى که تحت لواى اسلام بوده‌اند، گسترش یافت. ایرانیان براى نیازهایى چون کتابت نوعى نسخ بکار مى‌بردند که متفاوت بود. امتیاز مهم خط نسخ در رعایت نسبت است، که یکى از قواعد مهم خوشنویسى مى‌باشد که موجب زیبایى خط است. ابن‌مقلد تناسبات خط نسخ را استحکام بخشید و آن را به یکى از سطوح متعالى خوشنویسى رسانید.
در حال حاضر در کشورهاى اسلامی، خط نسخ اهمیت بسیار دارد و در تحریر آن بکار مى‌رود. حروف چاپ و ماشین تحریر نیز با این قلم فراهم آمده است و کتاب‌ها و نشریات نیز به همین خط چاپ مى‌شوند، که البته با نسخ قرآنى تفاوت‌هایى مختصر دارد.
‏خواندن و نوشتن در خوشنویسى نسخ بسیار ساده و روان است؛ علت آن نظم خاص و دقیقى است که در چیدن حروف و کلمات در داخل سطر بکار مى‌رود.
‏از اساتید این خط می توان به عثمان طه ( شیوه عربی) و احمد نیریزی تبریزی (شیوه ایرانی) اشاره کرد.‏ ‏
‏توقیع ‏ ‏
تقویع در لغت به معنى امضاء است که توقیعى نیز گفته شده است. این خط در زمان خلافت مأمون ابداع شده است. ‏ ‏
تحول نهایى خط توقیع در قرن چهارم هجرى اتفاق افتاد. احمد بن محمود ملقب به ابن خازن از شاگردان نسل دوم ابن بواب و از مریدان وی، شوکت لازم را به این خط بخشید. ‏ ‏
در اواخر قرن نهم هجری، نوع درشتى از خط توقیع در ترکیه ابداع شد که موردپسند ترک‌ها بود. اما میان عرب‌ها چندان متداول نگشت.
‏3
‏ ‏
خط توقیع را مشتق از خط ثلث دانسته‌اند. ‏ ‏
‏محقق ‏ ‏
محقق نخستین خطى است که در آغاز خلافت عباسیان از کوفى استخراج شد و نزدیکترین خطوط به آن است. و نیز اولین خطى است که ابن مقلد تهذیب و هندسى کرده است. ابن‌بواب تکامل نهایى را به آن بخشید. خط محقق چهار قرن محبو‌ب‌ترین خط میان خوشنویسان جهت کتابت قرآن در تمام سرزمین‌هاى اسلام در شرق بوده است. ‏ ‏
تأثیر ذوق ایرانى در این خط کاملاً بارز است. محقق خطى است باشکوه و اندام درشت و فواصل منظم، یکدست و ساده. ‏ ‏
‏رقاع ‏ ‏
رقاع در لغت به معنى صفحه‏ٔ‏ کوچک است. این خط از خطوط نسخ و ثلث مشتق شده است. خط رقاع در مکاتبات خصوصى و کتاب‌هاى عرفى و روى کاغذهاى در ابعاد کوچک رواج داشت. رقاع از خطوط محبوب خوشنویسان عثمانى بود و توسط خوشنویس مشهور شیخ حمدالله الاماسى اصلاحات لازم در آن صورت گرفت. این خط تدریجاً توسط دیگر خوشنویسان ساده‌تر شد و از رایج‌ترین خطوط گردید. امروزه خط رقاع از متداول‌ترین خطوطى است که در سرتاسر دنیاى عرب بکار مى‌رود. ‏ ‏
خط رقاع بر اثر نیاز به تندنویسى و مختصر نوشتن، در مکاتبان بکار مى‌رفته است. و از نظر تشابه‏ ‏و مقایسه با خط فارسی ‏ ‏شبیه خط شکسته نستعلیق در مقابل خط نستعلیق است.
‏نگاهی به خطوط ششگانه (اقلام ستّه )
‏اقلام ستّه (شش قلم) شامل ثلث، نسخ، محقق، توقیع، رقاع و ریحان است. این اقلام توسط یاقوت مستعصمى از بین اقلام مختلف انتخاب شد. وى در زیبا کردن این خطوط ابتکاراتى بخرج داد و در واقع این خطوط توسط وى ظهور کرد. این اقلام به خطوط اصول نیز مشهورند.
‏4
‏ ‏
کوفی ‏ ‏
ریحان ‏ ‏
توقیع ‏ ‏
رقاع ‏ ‏
ثلث ‏ ‏
نسخ ‏ ‏
محقق ‏ ‏
کوفى ‏ ‏
نخستین نوع خوشنویسى که قرآن به آن نوشته شد کوفى بود. بعد از ظهور اسلام در ایران، این خط نیز رواج یافت. ‏ ‏
با تأسیس شهرهاى کوفه و بصره در دومین دهه‏ٔ‏ شکوفایى اسلام، دانشمندان گرانقدرى بوجود آمدند که توجه زیادى به زبان و خط عربى داشتند و کوفه نقش تعیین‌کننده‌اى در خط مکّى - مدینه‌اى داشت؛ و خط جدیدى پدید آمد که بنام خط کوفى مشهور شد. ‏ ‏
خط کوفى در نیمه دوم قرن اول هجرى به اوج خود رسید و سه قرن دوام یافت.
بطورکلى خط کوفى در دو نوع ظاهر شده است. یکى تحریری، کتابتی، ساده و تزئینى و موشّح و دیگرى کوفى بنّایى ومعقّلی. ‏ ‏
خط کوفى تزئینی، از قرن دوم هجرى عامل بسیار مهمى در هنر اسلامى براى سوره‌هاى قرآن مجید، نوشته‌هاى روى سکه‌ها و لوحه‌هاى یادبود بشمار مى‌آمد. اما مهم‌ترین جلو‏ۀ‏ خط کوفى تزئینى را باید در قرن چهارم هجرى در کتیبه‌هاى سلجوقى که در اواخر حکومت خلفاى عباسى فعالیت داشتند، جست‌وجو کرد. از قرن چهارم به بعد خط کوفى به تنهایى شکل تزئینى یافت و این تحول تا اواخر قرن پنجم هجرى ادامه یافت. از این زمان به بعد خط کوفى عملکرد اصلى خود را از دست داد و صرفاً تزئینى گشت. ‏ ‏
خط بنایى یا معقلى خطى است بدون دور و متکى بر سطح. خط بنایى تشکیل شده از خطوط مستقیم عمود برهم که زوایایى را بوجود مى‌‌آورد.
اصل و منشأ خط کوفى از خط سریانى است. خط کوفى ایرانى نیز براساس نتایج برخى پژوهندگان معاصر در آثار بازمانده کشف شده است. این خط کوفى شیوه

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق تاریخچه رنگرزی

تحقیق-تاریخچه-رنگرزی
تحقیق تاریخچه رنگرزی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 12
حجم فایل: 65 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاریخچه رنگرزی
‏رنگ و رنگرزی نه تنها در ایران بلکه در هند و چین و مصر دارای پیشینه ای بس طولانی است. رنگرزی در ایران سابقه ای دیرینه دارد. پیش از اسلام به خصوص در دوره ساسانی، رنگرزان از احترام خاصی برخوردار بوده اند. اما از آنجا که معمولاً رنگرزی بر موادی انجام می گیرد که از مواد آلی فساد پذیر تشکیل شده اند، آثار بازمانده از گذشته دور بسیار اندک است، خوشبختانه در پرتو دستاوردهای جدید باستان شناسی و نیز با بررسی آثار مکتوب معلوم شده است که پیش از اسلام جامعه ایران دارای سنت پیشرفته بافت قالی و نساجی بوده است. کهن ترین اثر گره دار پیدا شده که تا به حال نخستین نمونه قالی ایران محسوب شده و توسط پروفسور ‏«‏رودنکو‏»‏ در کناره های مغولستان، در ناحیه ای بنام ‏«‏پازیریک‏»‏ کشف شده است. در حاشیه این فرش نقش تعداد زیادی اسب به چشم می خورد و در بافت آن از رنگهای سبز، آبی، قرمز و زرد استفاده شده است.
‏«‏گزنفون‏»‏ مورخ یونانی به کارگاههای قالیبافی شاهان هخامنشی در شهر ‏«‏سارد‏»‏ در حدود چهار صد سال پیش از میلاد اشاره می کند. این هنر در دوران های بعدی نیزادامه پیدا کرده است. در کتاب ‏«‏زین الاخبار گردیزی‏»‏ داستانی نقل می شود به این مضمون: ‏«‏دیوان را فرمود تا کانها کندند و جوهرهایی بیرون آوردند و به دریا رفتند و گوهرها برآوردند و این عمل با مردمان بیاموختند و جامه ها رنگ فرمود کردن.‏»‏ از نمونه های فرش ساسانی که متأسفانه باحمله اعراب از میان رفت ولی ذکر آن در بسیاری از کتب از جمله ‏«‏تاریخ طبری‏»‏ آمده، فرش بهارستان است. طبری درباره آن می گوید: ‏«‏... بساطی بافتند از دیبا. به زمستان بازکردندی بدان وقت که هیچ جا گل شکفته نبودی و به جهان اندر سبزی نبودی و آن بساط را گرداگرد کنارش همه به زمرد و زبرجد سبز بافته ...‏»
‏سیروس پرهام معتقد است که ‏«‏پیش از اسلام حداقل سه منطقه وسیع فرشبافی در فارس وجود داشته ... منطقه اول و ظاهراً پر رونق ناحیه دارابگرد ... فسا و جهرم بود. ناحیه دوم کوه بیشابور که تا حاشیه ارجان و سرزمین لرنشین کهکیلویه امتداد داشت و شاپور و کازرون و توج و شهر گمشده غندجان شهرهای عمده آن بوده که هر دو ناحیه از آبادترین و پر نعمت ترین مراکز تمدن ساسانی بوده اند. منطقه یا ناحیه سوم بوانات و قونقری که دژ خرمه در آن بوده است.‏»
‏از دلایل دیگری که وجود سنت پیشرفته رنگرزی را در دوران ساسانی ثابت می کند رونق و توسعه منسوجات در این عصر است. زیرا رنگرزی یکی از صنایع وابسته به نساجی است.
‏ایرانیان در دوره ساسانی در بافت منسوجات به ویژه منسوجات ابریشمی به حدی از مهارت رسیده بودند که تجارت ابریشم را بین چین و مغرب زمین در اختیار گرفته بودند و دستگاههای بافندگی ابریشم ایجاد کردند، که به زودی در تمام خاورمیانه شهرت و رواج یافت و بسیاری از این پارچه ها در کلیساهای اروپا باقی مانده که بطور قطع متعلق به دوران ساسانی است و در همان زمان به بیزانس و روم فرستاده شد. شیوه ساسانیان در به کارگیری رنگها با شیوه بیزانسی تفاوت داشته و تنها رنگهای به کار رفته یکی است، ولی رنگهای ساسانی دارای درخشش کمتر و معتدل تر است و هنرمندانه تقسیم شده و با در نظر گرفتن نقش انتخاب شده اند.
‏بسیاری از نمونه ها یک رنگ بوده و رنگی مثل آبی را برای زمینه سفید ابریشم در نظر
گرفته اند، یا اینکه نقش را با ابریشم بدون رنگ در کنار زمینه قرمز رنگ بافته اند و یا دو رنگ‏ ‏ برای زمینه سفید به کار برده اند: قرمز و سیاه و یا آبی پر رنگ و سبز.
‏ایران که بین چین (مملکت عمل آورنده ابریشم) و روم (بزرگترین مصرف کننده منسوجات ابریشمی) واقع بود به صورت کشور ترانزیت ابریشم خام و ابریشم کار شده درآمد. پادشاهان ساسانی که متمایل به توسعه این فن در کشور خود بودند، در تعقیب فتوحات خود در سوریه دسته های بزرگ نساجان را از سوریه به ایالات ایران و به خصوص خوزستان کوچاندند.
‏متأسفانه اولین آثاری که از دوران اسلامی به جا مانده و مربوط به ایران است. به بعد از قرن نهم هجری قمری اختصاص دارد و برای بررسی آثار قبل از آن باید متوسل به آثار مکتوب شد. استاد سعید نفیسی در کتاب ‏«‏محیط زندگی و آثار رودکی‏»‏ که از شاعران قرون اولیه اسلامی است، می نویسد: ‏«‏در شهر بخارا استادان مخصوص برای بافتن شادروان (نوعی چادر) بودند و از هر شهری بازرگانان به بخارا می آمدند و شادروان و .... می بردند و تا شام و روم این کالا میرفت و در همه جای خراسان که این ها را می بافتند به خوبی بخارا نمی شد و بازرگانان خراسان همه از آن جامه می پوشیدند و آن را سرخ و سفید و سبز می بافتند. ‏»‏ ‏
‏در کتاب ‏«‏جغرافیای تاریخی لسترنج‏»‏ نوشته شده: ‏«‏پارچه های بافته شده از ابریشم خام، سفره دستمال و پرده های قلابدوزی مخصوصاً به رنگهای پر طاووسی، آبی رنگ و سبز در میان گلابتون در فسا بافته می شد.‏»‏
‏علاوه بر این شواهد تاریخی دو نمونه از پارچه های ابریشمی در موزه، ‏«‏متروپولتین‏»‏ نیویورک موجود است که یکی دارای یک جفت اردک در دایره و دیگری دارای تصویر یک جفت اسب در دایره ات که در اطراف آن شکل پرنده کشیده شده است. این دو قطعه دارای رنگهای سبز، زرد، سفید، بنفش روی زمینه قرمز است.
‏قطعاتی از پارچه های بافت ایران نیز در دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به دست آمده که از حیث اسلوب و رنگ آمیزی شبیه به منسوجات ساسانی است. مرکز عمده این بافندگی را مغرب ایران و خراسان مثل مرو و نیشابور دانسته اند که به احتمال زیاد کارگاههای رنگرزی در کنار کارگاههای بافت واقع شده بود.
‏با شروع حکومت سلاجقه در ایران تمامی فنون و به خصوص نساجی رونق فراوانی پیدا کرد. یک نمونه از بافته های دوره سلجوقی که در موزه ‏«‏ متروپولتین‏»‏ موجود است دارای اشکالی به رنگ پرتقالی و قهوه ای است و قطعه ای دیگر به رنگ سبز و سفید است. فرش یا زیر اندازی که متعلق به حکومت سلاجقه در ایران باشد تاکنون به دست نیامده ولی کاملاً مسلم است که مردم ایران با پیشینه ای که در این هنر داشته اند در این زمان نیز فعال بوده اند. به خصوص نمونه هایی که در نقاشی های دوره تیموری و مغولی به تصویر آمده مؤید این نکته است. پس از دوران سلطه مغولان، در دوره تیموریان صنعتگران و هنرمندان به علت تمایل سفارش دهندگان به اسلوب و طرحهای چینی شروع به تقلید از این منسوجات کردند.
‏دوره صفویه اوج ترقی صنایع نساجی و قالی بافی است و خوشبختانه آثار زیادی از آن زینت بخش موزه های دنیاست. شیوه رنگ آمیزی ملایم و بی نظیری در قطعات به دست آمده به چشم میخورد. در این دوران زری بافی از رواج بسیاری برخوردار شد. به کار بردن زمینه های الوان که در روی آن نقوش با نخهای طلا و نقره به تصویر می آید، همچنین به کار گرفتن طرحهای مناسب که بیشتر موضوعات ادبی و مناظر رزمی و بزمی بود و نیز استفاده از رنگهای گیاهی که هنوز درخشندگی و ثبات خود را حفظ کرده اند، از ویژگیهای منسوجات این دوران است.
‏در زمان قاجارورود صنایع خارجی به ایران و به ویژه ورود پارچه های فرنگی و ارزان روسی سبب رکود صنایع و هنرهای ایرانی شد و بسیای از کارگاههای پارچه بافی برچیده شد و تعداد معدود برجامانده نیز مشتریان خود را کم و بیش از دست داد.
‏در دوران پهلوی نیز راه اندازی کارخانجات نساجی در شهرهایی مثل اصفهان، کاشان و ... باعث ورشکستگی کلی کارگاههای نساجی شد و هنرمندان آن به صورت کارگران عادی کارخانه ها درآمدند وتعدادی معدود نیز به عنوان نمونه های موزه ای در اختیار هنرستانها و دیگر سازمان های فرهنگی و هنری قرار گرفتند.
‏در این میان رنگرزان همگی به رنگی برای فرش و گلیم و دیگر زیر اندازها رو آوردند، ولی به تدریج با ورود رنگهای شیمیایی آنان به خاطر قیمت ارزان مواد و سادگی شیوه رنگرزی، رنگهای طبیعی را کنار گذاشتند، پس از مدتی حدود 50 سال اکنون رنگرزان دیگر مواد رنگزای طبیعی را نمی شناسند.

‏شـاید بـرای شـما اتفاق افتاده باشد که دوستتان را دیده باشید که پیراهنی صورتی به تن کرده و توسط‏ ‏اطرافیان مورد تحسـین، تـمجـید و تـوجه فـراوان قـرار گرفته باشد. شما نیز به تبـع او تصـمیـم گرفتـیـد کـه‏ ‏ پیراهنی به همان رنگ تهیـه کـرده و بـر تن کنید. اما بعد از اینکار مورد تمسخر و ریشخـنـد دیـگــران قــرار‏ ‏ گرفته‏ ‏و همان نگاههای پیشین نیز از شما برگردانـده‏ ‏شـد و در نتیجه آنها را از تن‏ ‏درآورده‏ ‏و لباسهای مشکی، آبی و خاکستری قبلی خود را پوشیدید. اگر می خواهید بدانید که چرا آن پیراهن صورتی مناسب شمـا نبود و چرا این به آن معنا نـیست که دیـگر نـباید لـباسهای رنـگی بپوشید، به ادامـه مقاله توجه کنید. رنـگ پوست شـما چه تیره باشد،چه روشن وچه درمیان این دو،میتوانید رنگی مناسب برای لباس خود انتخاب نمایید.
‏پوستهای تیره
‏افراد تیره پوست معمولا دارای چشمان و موهای مشکی یا قهوهای تیره می باشند که در این صورت باید لباسی را انتخاب کرد که با رنگـهای تـیره مـغایرت داشـتـه بـاشـد. این مغایرت چهره را از یکنواختی بیرون آورده و باعث جذابیت بیشتر می گردد.
‏رنگهای مناسب برای این گروه
‏صورتی
‏سفید
‏خاکی
‏آبی ملایم
‏طوسی روشن

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق تاریخچه خوردگی 15 ص

تحقیق-تاریخچه-خوردگی-15-ص
تحقیق تاریخچه خوردگی 15 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 15
حجم فایل: 50 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏تاریخچه خوردگی
‏بدترین خوردگی که برای فلزات کار گذاشته شده در خاک بوجود می آید . در محل هایی است که جریان های الکتریکی سرگردان وجود دارد . چون مقاومت ویژه خاک ها حتی وقتی دارای آب باشند زیاد است . بنابراین جریان های الکتریکی داخل زمین از طریق فلزات کارگذاشته شده درخاک که مقاومت کمی دارند عبور خواهد کرد . جریان سرگردان زمانی می تواند موجب خوردگی لوله گردد که از یک قسمت از لوله وارد واز قسمت دیگر آن تخلیه شود و در حقیقت مدار جریان کامل گردد . نقطه ورود جریان سرگردان کاتد و نقطه خروجی، آند پیل خوردگی خواهد گردید . از منابع ایجاد جریان سرگردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
‏وجود سیستم حفاظت کاتدی در لوله های مجاور لوله مورد تهاجم
‏استفاده از جریان مستقیم در عملیات حفاری
‏عملیات جوشکاری با استفاده از جریان مستقیم
‏سیستم های قطار برقی زیر زمینی و نظایر آنها و همچنین میدان مغناطیسی زمین در اطراف لوله تهاجم نیز تاثیر گذاشته و اختلال ایجاد می کند.
‏جریان های سرگردان در 3 دسته طبقه بندی می شوند:
‏1- جریان های مستقیم
‏2- جریان های متناوب
‏3- جریان های تلوریک ( Telluric‏ )
‏خوردگی فلزات

‏خوردگی ‏، ( Corrosion ) ‏، اثر ‏تخریبی محیط بر ‏فلزات ‏و ‏آلیاژها ‏می‌‌باشد. خوردگی ، پدیده‌ای ‏خودبه‌خودی است و همه مردم در زندگی روزمره خود ، از بدو پیدایش فلزات با آن روبرو
3
‏هستند. در اثر پدیده خودبه‌خودی ، فلز از ‏درجه ‏‌اکسیداسیون ‏صفر تبدیل به گونه‌ای با درجه ‌اکسیداسیون بالا ‏می‌‌شود.
M ------> M+n + ne
‏در واقع واکنش اصلی در انهدام فلزات ، عبارت از ‏اکسیداسیون فلز است.
‏تخریب فلزات با عوامل غیر خوردگی
‏فلزات در اثر ‏اصطکاک ‏، ‏سایش و نیروهای وارده دچار تخریب می‌‌شوند که تحت عنوان خوردگی مورد نظر ما نیست.
‏فرایند خودبه‌خودی و فرایند غیرخودبه‌خودی
‏خوردگی یک فرایند خودبخودی است، ‏یعنی به زبان ترمودینامیکی در جهتی پیش می‌‌رود که به حالت پایدار برسد. البته M+n ‏می‌‌تواند به حالتهای مختلف گونه‌های فلزی با اجزای مختلف ‏ظاهر شود. اگر ‏آهن ‏را در اتمسفر هوا قرار ‏دهیم، زنگ می‌‌زند که یک نوع خوردگی و پدیده‌ای خودبه‌خودی است. انواع مواد ‏هیدروکسیدی و اکسیدی نیز می‌‌توانند محصولات جامد خوردگی باشند که همگی گونه فلزی ‏هستند. پس در اثر خوردگی فلزات در یک محیط که پدیده‌ای خودبه‌خودی است، اشکال مختلف ‏آن ظاهر می‌‌شود.
‏بندرت می‌‌توان فلز را بصورت فلزی و ‏عنصری ‏در ‏محیط پیدا کرد و اغلب بصورت ‏ترکیب ‏در ‏کانی‌ها ‏و بصورت ‏کلریدها و سولفیدها و غیره یافت می‌‌شوند و ما آنها را بازیابی می‌‌کنیم. به عبارت ‏دیگر ، با استفاده ‌از روشهای مختلف ، فلزات را از آن ترکیبات خارج می‌‌کنند. یکی ‏از این روشها ، روش ‏احیای فلزات ‏است. بعنوان مثال ، برای ‏بازیابی ‏مس ‏از ترکیبات آن ، فلز را بصورت ‏سولفات مس از ترکیبات آن خارج می‌‌کنیم یا اینکه ‏آلومینیوم ‏موجود در طبیعت را با روشهای شیمیایی تبدیل به ‌اکسید آلومینیوم می‌‌کنند و سپس با
3
‏روشهای ‏الکترولیز ‏می‌‌توانند آن را احیا کنند.
‏برای تمام این روشها ، نیاز به صرف انرژی است ‏که یک روش و فرایند غیرخودبه‌خودی است و یک فرایند غیرخودبه‌خودی هزینه و مواد ‏ویژه‌ای نیاز دارد. از طرف دیگر ، هر فرایند غیر خودبه‌خودی درصدد است که به حالت ‏اولیه خود بازگردد، چرا که بازگشت به حالت اولیه یک مسیر خودبه‌خودی است. پس فلزات ‏استخراج شده میل دارند به ذات اصلی خود باز گردند.
‏در جامعه منابع فلزات ‏محدود است و مسیر برگشت طوری نیست که دوباره آنها را بازگرداند. وقتی فلزی را در ‏اسید حل می‌‌کنیم و یا در و پنجره دچار خوردگی می‌‌شوند، دیگر قابل بازیابی نیستند. ‏پس خوردگی یک پدیده مضر و ضربه زننده به ‌اقتصاد است.
‏جنبه‌های اقتصادی فرایند خوردگی
‏برآوردی که در مورد ضررهای خوردگی انجام ‏گرفته، نشان می‌‌دهد سالانه هزینه تحمیل شده از سوی خوردگی ، بالغ بر 5 میلیارد ‏دلار است. بیشترین ضررهای خوردگی ، هزینه‌هایی است که برای جلوگیری از خوردگی تحمیل ‏می‌‌شود.
‏پوششهای رنگها و جلاها
‏ساده‌ترین راه مبارزه با خوردگی ، اعمال یک لایه ‏رنگ ‏است. با استفاده ‌از ‏رنگها بصورت آستر و رویه ، می‌‌توان ارتباط ‏فلزات ‏را با محیط تا اندازه‌ای قطع کرد و در ‏نتیجه موجب محافظت تاسیسات فلزی شد. به روشهای ساده‌ای می‌‌توان رنگها را بروی ‏فلزات ثابت کرد که می‌‌توان ‏روش پاششی ‏را نام برد. به کمک روشهای رنگ‌دهی ، ‏می‌‌توان ضخامت معینی از رنگها را روی تاسیسات فلزی قرار داد.
‏آخرین پدیده ‏در ‏صنایع رنگ سازی ‏ساخت ‏رنگهای الکتروستاتیک ‏است که به میدان ‏الکتریکی پاسخ می‌‌دهند و به ‌این ترتیب می‌توان از پراکندگی و تلف شدن رنگ جلوگیری ‏کرد.
4
‏پوششهای فسفاتی و کروماتی
‏این پوششها که ‏پوششهای تبدیلی ‏نامیده ‏می‌‌شوند، پوششهایی هستند که ‌از خود فلز ایجاد می‌‌شوند. فسفاتها و کروماتها ‏نامحلول‌اند. با استفاده ‌از محلولهای معینی مثل ‏اسید ‏سولفوریک ‏با مقدار معینی از نمکهای فسفات ، قسمت سطحی قطعات فلزی را تبدیل به ‏فسفات یا کرومات آن فلز می‌‌کنند و در نتیجه ، به سطح قطعه فلز چسبیده و بعنوان ‏پوششهای محافظ در محیط‌های خنثی می‌‌توانند کارایی داشته باشند.
‏این پوششها ‏بیشتر به ‌این دلیل فراهم می‌‌شوند که ‌از روی آنها بتوان پوششهای رنگ را بر روی ‏قطعات فلزی بکار برد. پس پوششهای فسفاتی ، کروماتی ، بعنوان آستر نیز در قطعات ‏صنعتی می‌‌توانند عمل کنند؛ چرا که وجود این پوشش ، ارتباط رنگ با قطعه را محکم‌تر ‏می‌‌سازد. رنگ کم و بیش دارای تحلخل است و اگر خوب فراهم نشود، نمی‌‌تواند از ‏خوردگی جلوگیری کند.
‏پوششهای اکسید فلزات
‏اکسید برخی فلزات بر روی خود فلزات ، از خوردگی ‏جلوگیری می‌‌کند. بعنوان مثال ، می‌‌توان تحت عوامل کنترل شده ، لایه‌ای از اکسید ‏آلومینیوم بر روی ‏آلومینیوم ‏نشاند. اکسید آلومینیوم رنگ خوبی دارد و اکسید آن به سطح فلز می‌‌چسبد و باعث ‏می‌‌شود که ‌اتمسفر به‌ آن اثر نکرده و مقاومت خوبی در مقابل خوردگی داشته باشد. ‏همچنین اکسید آلومینیوم رنگ‌پذیر است و می‌‌توان با الکترولیز و غوطه‌وری ، آن را ‏رنگ کرد. اکسید آلومینیوم دارای تخلخل و حفره‌های شش وجهی است که با ‏الکترولیز ‏، رنگ در این حفره‌ها قرار می‌‌گیرد.
‏همچنین با پدیده ‌الکترولیز ، ‏آهن ‏را به ‏‌اکسید آهن ‏سیاه رنگ (البته بصورت کنترل ‏شده) تبدیل می‌‌کنند که مقاوم در برابر خوردگی است که به آن "‏سیاه‌کاری آهن یا ‏فولاد" ‏می‌‌گویند که در قطعات یدکی ماشین دیده می‌‌شود.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق تاریخچه جاده سازی

تحقیق-تاریخچه-جاده-سازی
تحقیق تاریخچه جاده سازی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 71
حجم فایل: 54 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 71 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مقدمه
‏هدف از این نوشته ،توضیح نظریه اصلی برای کار در ساختار جاده و فعالیت های مربوط می باشد . به علاوه نمونه هایی از کار برد های عملی نظریه ‏پایه هم بیان می شود . توجه می شود که این متن میزان خاصی برای اشخاص باشد که برای NVQ‏ و BTEC‏وند و همچنین تحت آموزش های ،انجام تحقیقات بیشتر در مهندسی ‏متمدن قرار می گیرند . محتوای متن برای دانشجویان و مهندسانی که در جستجوی موفقیت های مهندسین تکنسین یا به کار بردن افراد دارای امتیاز هستند مفید خواهد بود .آن هایی که در ‏جستجوی مهارت های ساختاری معتبر توسط NVQ‏ ‏هستند این کتاب برایشان ارزش فوق العادهای خواهد داشت .
‏کار جاده :نظری وعلمی فا‏صله میان طرح و تکنیک های ساختاری را پر می کند و یک مقدمه شکل گیری و قابل توجهی را با تنوع بالایی از ساختار و کار اصولی مهیا می کند که حالت کار جاده را می سازد . چاپ پنجم به روز شده است و شامل استاندارد های اروپایی برای تعریف وضعیت ها و تغییراتدر جزییات و تکنولوژی می باشد .‏ نویسندگان امیدوارند که بتوانند تشکر و قدردانی خودشان را به تمام مهندسین ،دانشجویان و دوستانی که به نحوی زمان و دانش شان را در پیشرفت پیشنهادات اراته دادند مخصوصا برای تعیین دیدگاهمان ابراز دارند . قدر دانی های مخصوص
David Fanthorb‏وری مواد و آزمایشاتcarillion,engineer,andy hurrock‏ برای تولید ترسیم هایی از مدیریت ترافیک با استفاده از‏(cone 0/7‏)‏ اختصاص داده می شود .
Peter Kendrick
Malcolm cospon
Steve Beresford
Paul mccormick
‏توسعه بزرگراه
‏مقدمه :سیستم های جاده اولیه
‏نیاز به جاده ها ناشی از ا‏خ‏تراع چرخ در حدود 5000 سال پیش می باشد ،احتمالا منشا آن در ‏سامورایی (سومری ها )می باشد (3000سال قبل از میلاد )در بریتانیا تاریخ نخستین چرخها به عصر برونزبر میگردد بعضی مطالب خلاصه در مورد جاده های اولیه در قسمت های مختلف جهان مثل عنوان های زیر آمده است :
‏تمدن چینی
‏یکی از نخستین و بهترین جاده های شناخته شده جاده ابریش‏م چین میباشد که تاریخ آن به 2600سال قبل از میلاد بر میگردد چینی ها رمز بافتن ابریشم را کشف کردند و این ماده قیمتی را توسط جاده به هند فرستادند و با دندانهای عاج بر گشتند
‏ط: امپراطوری پارس
‏این یک سازمان تجاری بزرگ بود ،ابریشم از چین وارد میشود و دوباره به اروپا د ر طول ‏جاده هایی که ساخته بودند صادر می شد 0آنها همچنین از چینی ها ظروف چینی و لوازم چوبی گران قیمت می خریدند
‏بریتانیا 2500سال قبل از میلاد
‏یک نوع جاده کشف شده بود :این راه هایsomerset peat bogs ‏ ‏به glastonbury‏تاریخ‏ش‏ به 2500سال قبل از میلاد برمی گردد‏.berkshire rideway‏ برای آوردن محور های سنگ چخماق اسلحه ها ازgrimes graves‏ درnorfolk‏ بالای chiltern‏و plain salisbury‏وberkshire‏ بهstonehenge‏ استفاده می شود .
‏(d‏)‏اروپا
‏در کشورهای کوچک جاده هایی شبیه به یافت شده اند و همان نوع از جاده موجود در روستا های سویسlakeside‏ و عرضpangola swamps‏ در مجارستان وجود دارد .
‏هندوستان
‏تمدن آغازین آنها در اطرافindus valley‏ جائیکه باستان شناسان در 1922جاده هایی را کشف کردند که از خشت و آجر ساخته شده بودند و در سطح مناسبی سیستم های لوله گذاری آب شده بودند .
‏مصر و بین النهرین
‏در خاور میانه ‏و در زمان حدود 1100سال قبل از میلاد سوریه جاده جدیدی را از میان کو هها به بین النهرین شمالی ساخت . خیابان های با آسفالت و خشت پوشیده شده در شهر های nineveh‏وbabylon‏ کشف شده اند . مصریان جاده هایی را ساختند که به وسیله آن سنگ های مورد نیاز برای ساختن اهرام را با درشکه یا گاری حمل می کردند .
‏بریتانیای کبیر

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق تاریخچه حسابداری

تحقیق-تاریخچه-حسابداری
تحقیق تاریخچه حسابداری
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 5
حجم فایل: 34 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 5 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تار‏ی‏خچه‏ حسابدار‏ی‏:

‏در‏ عصر‏ی‏ که جوامع بشر‏ی‏ همواره در حال پ‏ی‏شرفت‏ ها‏ی‏ علم‏ی‏ و صنعت‏ی‏ و اقتصاد‏ی‏ ‏م‏ی‏ باشند و با توجه به ا‏ی‏نکه‏ نقش فعال‏ی‏تها‏ی‏ مال‏ی‏ در هر پ‏ی‏شرفت‏ و توسعه ا‏ی‏ غ‏ی‏ر‏ ‏قابل‏ انکار م‏ی‏ باشد ن‏ی‏از‏ به توسعه حسابدار‏ی‏ روز به روز افزا‏ی‏ش‏ م‏ی‏ ‏ی‏ابد‏ .
‏در‏ قرون وسط‏ی‏ مرسوم بوده است که فرمانروا‏ی‏ان‏ مال‏ی‏اتها‏ را جمع آور‏ی‏
‏ م‏ی‏ کردند و آنرا ‏در‏ جهت رفع ن‏ی‏ازها‏ی‏ مال‏ی‏ مربوط به توسعه املاک به مصرف م‏ی‏ رساندند.در آن زمان ‏ی‏ک‏ی‏ از وظا‏ی‏ف‏ حسابداران ته‏ی‏ه‏ صورت‏ی‏ از اموال افراد برا‏ی‏ خزانه دار‏ی‏ فرمانروا به منظور‏اخذ ‏مالیات بود . از دیگر وظایف حسابداران آن زمان می توان به تهیه گزارش سفر افرادی
‏که به کار ‏تجارت ‏بین کشورها اشتغال داشتند اشاره کرد. ‏این گزارش در پایان هر سفر ‏تهیه می گردید و هدف از آن تعیین سود و زیان مربوط ‏به آن سفر بود. در قرن سیزدهم و ‏چهاردهم به دلیل رشد عملیات تجارتی تحولاتی در ‏سیستم نگهداری حسابها به وجود آمد. ‏لوکا پاچیولی ( LUCA PACIOLI ) ‏یک ‏کشیش ‏ایتالیایی ‏و درواقع یک ‏ریاضیدان ‏بود که
‏توانست با انتشار کتاب ‏ریاضیات لوکا پاچیولی ‏موجب گسترش فن
‏2
‏دفترداری دوطرفه ‏در ‏سراسر ‏اروپا ‏گردد.وی در این کتاب که چند فصلش ‏اختصاص به حسابداری داشت ‏توانست مهارت تجزیه و تحلیل گری خود را در جهت توصیف ‏سیستم حسابداری دوطرفه ‏به کار برد.با وجود اینکه دراین کتاب هیچ اشاره ای به ‏دوره مالی ‏، چگونگی تهیه صورتهای ‏مالی و ‏نگهداری حسابهای مربوط به ‏دارائیهای ثابت ‏وجود ندارد و نیز تمایزی بین ‏اموال شخصی ‏صاحب موسسه وسازمان تجاری وی ‏نگذاشته است ، به دلیل سادگی و ‏داشتن ارزشهای علمی در طی قرون پانزدهم و ‏شانزدهم به اغلب زبانها ترجمه شد و ‏مورد استفاده قرار گرفت‏.
‏از زمان ‏به وقوع پیوستن ‏انقلاب ‏صنعتی ‏در ‏انگلستان ‏، نیاز به حسابداری به شکل چشمگیری افزایش یافت . پس از انقلاب صنعتی ‏امریکا ‏هم ‏از آنجا که ‏سرمایه ‏های ‏شخصی زیادی در ‏شرکتها ‏وارد گردید و موجب توسعه هر چه بیشتر ‏آنها شد و در نتیجه باعث به وجود آمدن غولهای صنعتی ‏قرن بیست و یکم ‏شد سیستمهای حسابداری از ‏اهمیت بیشتری برخوردار گردیدند و حسابداری نیز با پیشرفت وضعیت اقتصادی توسعه و ‏تکامل پیدا نمود.
‏3
‏مختصری از حسابداری صنعتی:
‏حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده رشته ای از حسابداری مدیریت است که مربوط ‏میشود به تنظیم بودجه و تعیین هزینه های استاندارد و هزینه های واقعی عملیات و ‏هزینه مراحل تولید و دوایر یا محصولات و تجزیه انحرافات و تعیین سودآوری یا مصرف ‏وجوه اجتماعی .
‏برای رسیدن به این هدفها ، حسابها طبقه بندی ، ثبت ، تجزیه و ‏تحلیل و تفسیر می شوند تا ارتباط هر هزینه با مراحل تولید و توزیع کالا و خدمات ‏مشخص شود.
‏حسابداری صنعتی همان طور که از اسم آن هم مشخص است در ارتباط با ‏صنعت و موسسات تولیدی کاربرد دارد . به همین دلیل این نوع از حسابداری بسیار مورد ‏توجه مدیریت است .
‏در موسسات تولیدی یا کارخانه ها به علت نوع فعالیت و همچنین ‏شکل فروش محصولات ، نیاز مدیریت به اطلاعات بهای تمام شده تولیدات ، بسیار دقیق و ‏حساس است . زیرا در این نوع از موسسات به این دلیل که محصول نهایی از ترکیب مواد و ‏هزینه های تبدیل که همان دستمزد نیروی کار مستقیم و هزینه های سربار است تولید می ‏شود به همین علت باید توجه خاصی به اقلام تشکیل دهنده بهای تمام شده داشته باشیم .
‏به همین علت مدیریت در تلاش است تا با استفاده از روشهای مختلف و حسابهای ‏کنترلی در هر زمان که نیاز باشد در کمترین فرصت اطلاعات مربوط به بهای تمام شده ‏محصولات را در اختیار بگیرد . مسلما این مسئله از وظایف اصلی حسابداران است
‏4
. ‏حسابداران با استفاده از روشهای مختلف به این کار اقدام می کنند.
‏روشهای ‏حسابداری صنعتی که به شش دسته تقسیم می شوند عبارتند از :
‏۱- ‏هزینه یابی ‏جذبی
‏۲- ‏هزینه یابی مستقیم
‏۳- ‏هزینه یابی برآوردی یا تخمینی
‏۴- ‏هزینه یابی ‏سفارش کار
‏۵- ‏هزینه یابی مراحل تولید یا مرحله ای
‏۶- ‏هزینه یابی ‏استاندارد
‏هر یک از این روشها خود دارای توضیحات کاملی است که من در اینجا به ‏توضیح مختصری از هر کدام این روشها اکتفا میکنم.
‏۱- ‏هزینه یابی جذبی یا ‏کامل :
‏شیوه ای از هزینه یابی که در آن جمع هزینه های مستقیم ( به تحقیق ) و ‏هزینه های ثابت ( به تقریب ) در بهای تمام شده کالای ساخته منظور‏
‏ می شود . بر عکس ‏در هزینه یابی مستقیم ، فقط هزینه های متغیر ( از جمله سربار متغیر ) جزء بهای تمام ‏شده محسوب می گردد و هزینه های سربار ثابت ( به عنوان هزینه های دوره ) جداگانه در ‏حساب سود و زیان همان دوره ای که هزینه به عمل آمده است منظور می شود.
‏۲- ‏هزینه یابی مستقیم یا نهایی‏:

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.