لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : 38 اسلاید
قسمتی از متن powerpoint (..ppt) :
بنام خدا
1
2
اصول روابط عمومی نوین
تاریخچه افکار عمومی :
افکار عمومی برای نخستین بار در قرن هجدهم میلادی معنا و مفهوم امروز خود را به دست آورد. برای نخستین بار سیسرون سیاستمدار رومی که در سال 51 قبل از میلاد مسیح در سیسیل اقامت داشت از دوست خود خواست وی را در آنچه در شهر می گذرد در جریان قرار دهد. ماکیاولی در قرن پانزدهم در کتاب شهریار توجه به افکار عمومی را در خصوص هنر تصاحب قدرت و حفظ آن مطرح کرد. اما اختراع چاپ و پیدایش پروتستان ها در قرن شانزدهم توجه به افکار عمومی را افزایش داد. اما به طور مستقیم افکار عمومی اختراع دموکرات های پارلمانی جدید است. ابداع مفهوم افکار عمومی را به ژاک روسو نسبت می دهند. ژاک نکر وزیر دارایی فرانسه (لویی شانزدهم) واژه افکار عمومی را در سراسر اروپا گسترش داد. مطبوعات، کلام چاپ شده و مردان سیاستمدار 3 عامل رشد و نمو افکار عمومی بودند.
با ظهور سرمایه داری تجاری، طبقه اجتماعی جدیدی پیدا شد که بورژوازی لقب گرفت. فرد نه تنها از نظر دینی بلکه از نظر اقتصادی و سیاسی هم به کنشگر آزاد تبدیل شد. (ایجاد حیطه اقتدار عمومی)
3
4
تعریف افکار عمومی :
واژه افکار در اصل به معنای نظر بوده است. مفهوم مخالف عقل. افلاطون نظر را جدا از علم و اندیشه استدلالی می دانست.
گابریل تارد که بنیانگذار افکار عمومی علمی است از پیدایش عموم در جامعه های معاصر سخن می گوید و آن را به عنوان نوع مثبت تجمع در برابر توده که با عمل خشونت بار و نسنجیده مشخص می گردد توصیف می کند.
کولی می گوید: افکار عمومی حاصل جمع ساده نظر افراد جدا از هم نیست بلکه یک سازمان، یک محصول همکاری مبتنی بر ارتباط و تاثیر متقابل است.
4
5
برخی مفاهیم در حوزه افکار عمومی:
توده: توده تجمعی را گویند که از نظر مکانی مشخص است و از ترکیب افراد با ذهنیت و احساس واحدی تشکیل شده است.
عامه : از افراد ناشناس و گسترده ای تشکیل شده است که ممکن است به محیط های اجتماعی مختلف تعلق داشته باشند.
همگان: جمع نامجاوری که در اثر نفوذ رسانه ها احساسات، رفتار و واکنش های مشترکی نشان می دهند.
1- باید یک واقعه مرکزی و یا شماری وقایع متناسب و پشت سر هم وجود داشته باشد.
2- باید فضای مساعد وجود داشته باشد.
3- باید محتوای افکار با الگوهای فرهنگ جمع مطابقت داشته باشد.
4- باید محتوای افکار پاسخگوی نیازهای ظاهری و باطنی افراد باشد.
5- باید افکار به واسطه رسانه های گروهی گسترش یابد.
6- باید افکار عمومی با دخالت مستقیم مردم اشاعه یابد.
منشاء تشکیل افکار عمومی:
5