دانلود تحقیق تاریخ ، جغرافیا و زندگی عمومی مردم طالقان 16 ص

تحقیق-تاریخ--جغرافیا-و-زندگی-عمومی-مردم-طالقان-16-ص
تحقیق تاریخ ، جغرافیا و زندگی عمومی مردم طالقان 16 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 16
حجم فایل: 27 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 16 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ بسم الله الرحمن الرحیم
‏ موضوع تحقیق :
‏ تاریخ ، جغرافیا و زندگی عمومی مردم طالقان
‏ ‏ استاد راهنما :
‏ سرکار خانم سهرابی
‏ محققان :
‏ رضا پارسای
‏ علیرضا اعلائی
‏ بهار 86
‏طالقان از آغاز تا اسلام
‏هزاران سال پیش یکدسته از مردم فقیر اما نیرومند و دلیر در نواحی شمال ایران سکونت گزیدند و این عده که در نوشته های مورخین‏ مارد یا امارد نامیده می شوند ابتداء ‏در اکثر کشورهای آسیای باختری پراکنده بودند ‏و بتدریج ‏در اثر فشار قبایل مختلف در منطقه ای متمرکز گردیدند .
‏از وضع زندگی و اوضاع اجتماعی و دینی این گروه اطلاعات دقیقی در دست ‏نیست و همینقدر معلوم است که قومی چادر نشین و بیابانگرد بودند و در درون غارها و شکاف کوهها زندگی می نمودند و غذای آنان از گوشت حیوانات تأمین می گردید .
‏پیرنیا بنقل از کنت کورث می نویسد که زنان آنان فاقد صفاتی می باشند که از خصائص زنهاست یعنی ظرافت و لطافت ندارند و لباس آنان تا زانو نمی رسد موهای سرشان راست ایستاده و فلاختی بر سر دا‏رند که هم زینت و هم اسلحۀ آنهاست .
‏بعضی از مورخین ‏سه طایفه مشهور دیگر ‏یعنی طایفۀ تپوری و گیل و کادوزی یا کادوسی را شعبه ای از مارد می دانند . دسته ای نیز ‏کادوزیها را از اعقاب طایفۀ گیل می پندارند .
‏این گروه از اوایل قرن ششم قبل از میلاد استقلال داشته ‏و از هیچیک از پادشاهان چه قبل از اسلام و چه بعد از آن پیروی ننمودند .
‏حدود سرزمین آنها از خاور بگرگان و استان خراسان و از شمال بدریای خزر و از باختر بلنکران و از جنوب خاوری به سمنان ‏و دامغان ‏و بسطام و از جنوب باختری به قزوین ( کسپین ) محدود می گردید .
‏بعضی از مورخین حوزۀ زندگی ماردها را بین تپوریها که در مازندران سکونت داشتند و کادوزیان که در گیلان زندگی می کردند تعیین می نمایند .
‏با توجه بحدود زندگی ماردها و اینکه سفیدرود ‏را نیز در قدیم امارد می نامیدند می توان گفت تاریخ طالقان از حوادث زندگی این قوم ‏جدا نبوده و در هر حال مطالعه در زندگی ماردها مطالعه در اوضاع و حوادث ‏تاریخی و مذهبی و اجتماعی مردم این منطقه نیز می باشد .
‏ از مجموع گزارش مورخین ‏پیداست که طالقان از زمان اسکندر ( 330 ق م ) تا دوران سلطنت قباد ( 496 م ) ‏در دست خاندان جشنسف بوده است و در نامه تنسر جشنسف شاه و شاهزاده طبرستان ‏و فدشوارگر ( گیلان و دیلمان و رویان و دماوند ) نامیده می شود و پس از انقراض آل جشنسف کیوس ( کیوش ) پسر یزرگ قباد بحکومت
‏این ولایت ‏منصوب گردید ‏و پس از آنکه کیوس بدست برادرش انوشیروان ‏کشته گردید فرمانروائی این ناحیه بآل قارن یا سوخرائیان داده شد ‏.
‏در سال 22 هجری یعنی پس از گسسته شدن رشته استقلال ایران از دیلمان مردی بنام موتا ( مورتا ) برای راندن تازیان با نعیم بن مقرن بجنگ پرداخت ولی ‏موتا پس از نبرد سختی شکست خورده و کشته شد تازیان ری و قزوین را گشودند اما از حدود قزوین خارج نگشته آنجا را برسم دوره ساسانیان ساخلوگاه خود ساختند همینکه ‏امپراطوری اسلام دچار دودستگی گردید و جنگ جمل و صفین پیش آمد دیالمه از کوهستان خود بسمت قزوین هجوم آوردند تازیان را از آن ‏نواحی بیرون کردند بنی امیه و سپس بنی عباس ‏لشکریانی بسوی دیالمه و بخشهای مختلف طبرستان که عبارت بودند از رویان ( طالقان در بخش جنوب رویان قرار داشت ) . مازندران . رستمدار . فدشوارگر . فیروزکوه قصران ( شمیرانات و لواسانات ) دماوند فرستادند . این جنگلها ساکنین اطراف دریای خزر را زودتر تسلیم اعراب نمود و در سال 22 هجری مردم مازندران بدستور و تدبیر فرخان اصفهبد اصفهبدان طبرستان با تازیان صلح نمودند و بدرخواست آنان ( اسلام یا جزیه ) گردن نهادند اما آنانیکه در رشته کوههای البرز زندگی می نمودند تازیان را بسر زمین خود راه ندادند .
‏طالقان و نهضت جنگل ‏ ‏
‏در سال 1333 ه با بر افروخته شدن آتش جنگ جهانی اول و نفوذ قوای بیگانه بداخل خاک ‏ایران در شمال این سرزمین یک نهضت چریکی که بعدها به قیام جنگل شهرت یافت شکل گرفت که یکی از اعضاء مؤثر و سازمان ده آن دکتر ابراهیم حشمت فرزند میرزا عباسقلب حشمت الاطباء شهر اسری بوده است .
‏جنگلیها این مبارزه را با نام و رهبری هیئت اتحاد اسلام دنبال نمودند و با اعدام دکتر حشمت دوران فرمانروائی هیئت اسلام که بعدها به کمیته اتحاد اسلام تغییر نام داده بود بپایان میرسد و بفاصله کوتاهی ‏حکومت جمهوری شوروی ایران جانشین آن می گردد . تردیدی نیست که نقش مردم طالقان در این دوران حساس با پیوندهای دیرینه ای ارتباط ‏می یابد که امید است روزی با بدست آمدن اسناد و یادداشتهای بیشتر در این باره اطلاعات سودمندتری در اختیار قرار گیرد و عجالةً آنچه را که می توان در این باره گفت ‏آنست که در منابع تاریخی با نام گروهی از مردم طالقان که در حوادث انقلاب گیلان و مقاومت در برابر بیگانگان از آغاز قرار داد تقسیم ایران ( قرار داد 1907 ) و سازماندهی قیام جنگل با آزادیخواهان همکاری داشته اند برخورد می کنیم که عبارت بودند از :
‏1 – دکتر ابراهیم حشمت که در چهارم اردیبهشت 1298 – در میدان قرق کارگزار رشت اعدام شد و در مسخد چله خانه دفن گردید .
‏2 ‏–‏ ‏علی طالع میری – در رشت سکونت داشته از جمله اعضاء شورای جنگل و مسئول خوار و بار و تهیه اسلحه برای جنگلیها بود و در تجارتخانه ای به کار اشتغال داشت .
‏3 – حاج نظر علی میری که موجب آشتی میان دکتر حشمت و امیر اسعد تنکابنی گردیده و در تنکابن به تجارت می پرداخت .
‏4 – شیخ محمود طالقانی که موجب پیوستن خوانین دیلمان بجنگل گردید و در سیاهکل به وعظ و تبلیغ می پرداخت .
‏5 – میرزا علی خان پسر فضل اله شهر اسری از خویشاوندان دکتر حشمت که در تسخیر تهران ‏هم همراه بود مدتی نیز رئیس شهربانی ساری گردید و بایفرم خان به زنجان رفت و رئیس ‏شهربانی این شهر شد و پس از تجاوز روسها به این شهر اعدام گردید .
‏6 – میرزا غفار خان برادر میزا علی خان و پسر فضل اله بعد از انقلاب مشروطه برای مدتی حکمران قم گردید .
‏7 – سهرابخان پسر میرزا خلیل طالقانی در دوران ریاست شهربانی میرزا علی خان در زنجان معاون انتظامات شهری بود .
‏8 – عبد اله خان ‏کرکبودی – چریک نظام ملی جنگل و از جمله مجاهدین در دستگیری محسن خان امین الدوله در لشت نشا بوده است که در کرکبود بکار زراعت اشتغال داشت و پس از پایان کار جنگل کارمند یکی از ادارات دولتی گردید .
‏9 – میرزا ابراهیم ‏نسائی که کشاورز و معلم در روستاهای گیلان و انباردار جنگل در گیلاس شرق و از جمله همراهان قوای جنگل در دستگیری محسن امین الدوله در لشت نشا بود و پس از پایان کار جنگل به روستا نساء طالقان رفته و بکار معلمی و زراعت پرداخت .
‏10 ‏–‏ ‏خدابخش اوانکی – کشاورز و پیک جنگل بوده است و پس از استقرار دکتر حشمت در بخش شرقی گیلان ‏پیک مخصوص وی بطالقان بود .
‏جز این گروه با نام تعدادی از سوهانیها وکشی ها و کشرودیها و گورانیها آشنا هستیم که از حضورشان ‏در نهضت جنگل و همکاری آنان با دکتر حشمت نام برده شده است .
‏جنگلیها از دلبستگی مردم طالقان به نهضت جنگل ‏آگاه بودند که یارآور می شوند میرزا پس از ورود ‏بلاهیجان و مشورت با دکتر حشمت تصمیم گرفتند از راهی امن به طرف لاهیجان ‏رفته و از آنجا ‏خود را بمناطقی برسانند که بتوانند ‏قوای خود را جمع و جور نمایند ‏اما پیشنهاد دکتر با مخالفت احسان اله خان و خالو قربان روبرو گردید .

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق تاریخ , فرهنگ و باورهای دین کهن ایرانیان 39 ص

تحقیق-تاریخ-,-فرهنگ-و-باورهای-دین-کهن-ایرانیان-39-ص
تحقیق تاریخ , فرهنگ و باورهای دین کهن ایرانیان 39 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 39
حجم فایل: 910 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 39 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاریخ , فرهنگ و باورهای دین کهن ایرانیان
‏نام راستین اشو زرتشت بنیانگذار یکتاپرستی ایرانیان
‏شادروان "دستور دالا" پیرامون زرتشت می گوید : ما همه چیز درباره محمد و موسی و عیسی و حتی بودا می دانیم ولی هیچ آگاهی علمی و دقیقی پیرامون زرتشت بزرگ آریایی و نخستین پیام آور جهان نمی دانیم .
‏از سروده های به جای مانده از زرتشت ( گاتها ) می یابیم که نامش زرتشتر و نام خانوادگی اش سپتام یا سپتم است . اوستا شناسان نام زرتشت را از دو واژه زرث به معنی زرد - زال و پیر و اشتر به معنی شتر معنی میکنند . در مجموعه شتر زرد یا پیر معنی می دهد . عده دیگری این نام را شایسته چنین بزرگ مردی نمی دانند و بر این باور هستند که زرث به معنی روشنایی معنی میدهد و اشتر را از ریشه اش یا درخشیدن می دانند . که در مجوعه "زرین روشنایی" ترجمه می شود . آنان بر این باورند که نام اصلی وی سپتم است که معنی سپید یا سپیدترین بوده است که پس از برانگیخته شدن به پیام آوری جهان زرتشتر خطاب شد به معنی روشنایی مینوی . بودا نیز همین کار را کرده است . نامش گوتم بوده به معنی گاوین و گاونر بزرگ که پس از برانگیخته شدن به ارشاد مردمان نام بذ را بر میگزیند که به معنی دانا است .
‏سپتام زرتشتر اوستایی در پارسی امروزی زرتشت اسپنتمان نامیده می شود . او بر خلاف ادیان دیگر که هزاران سال پس از وی آمدند هرگز اداعاهای همچون پسر خدا - نور خدا و . . .نکرد . با اندیشه کردن در سروده های گات ها ما در می یابیم که او انسانی برجسته - دانا - خردمند - یکتا پرست و بی ادعا است . او تنها گمراهان را به راه نیک دعوت می کند و آنان را از راه خطا سرزنش می کند ولی هرگز آنان را به آتش جهنم و سربهای آتشین آخرت و زنجیرهای جهنم و دوزخ دهشتناک وعده نمی دهد . هرگز فرمان جهاد در راه خدا برای کشتار گمراهان را نمی دهد تا هر کجا کافری را دیدید او را بکشید . او تنها آموزه های خردمندانه و فیلسوفانه خود را در روزگاری به مردم منتقل می کند که به دلیل وسعت تاریخی اش زمانش بر همگان پوشیده است .
‏بستگان زرتشت
‏از روی گات ها متوجه می شویم که او از خویشاوندانش به نام خاندان اسپنتمان هیچداسب نام می برد . از دختر خردمندش پوروچیستا به معنی پر بینش نام می برد و در جای دیگر از میدیوماه سپنتمان که گویا پسر عمویش است . در کتاب دساتیر زرتشت را به خاندان مه آبادیان که هزاران سال پیش از کیومرث پیشدادی است نسبت داده است . خود کیومرث به بیش از شش هزار سال پیش تعلق دارد .
‏یاران نزدیک زرتشت
‏شاه گشتاسب کیانی بزرگ ترین یاور و گسترش دهنده دینی بهی بوده است که آئین وی ار پذیرفت . زمان پادشاهی کیانیان نیز به بیش از سه هزار سال می رسد . فرشوشتر و جاماسب که از نامداران خاندان هوگو بودند از نزدیک ترین یاران زرتشت بوده اند . گویا پس از درگذشت زرتشت جاماسب رهبر پیروان او میگردد . خاندان فریان نیز که ریشه تورانی داشته اند ( در ترکستان کنونی ) از یاران نزدیک زرتشت بودند . یاران زرتشت در تاریخ به سه گروه نامیده شده اند .
‏گروه نخست خیتو که در معنی خودمانی می باشد . اینان کسانی هستند که لقب آزادگان به آنان داده شده است و تمامی گفتار او را با جان و دل پذیرفته بودند و در گسترش آن کوشش میکردند .
‏گروه دوم ورزن می باشد که به کسانی گفته می شود که در حلقه قرار دارند . آنان اندکی از زرتشت دور بودند و در درک درست واژها و سخنان زرتشت کمی دورتر از گروه دوم بودند . به آنان انجمنیان نیز گفته اند .
‏گروه سوم اریمن نام دارد که امروزه آریامنش نامیده می شود . که در آن روزگار دوستان زرتشت در گسترده فلات بزرگ ایران خطاب می شدند . آنان از دور و از کشورهای دیگر به سخنان او ایمان آورده بودند .
‏بدخواهان زرتشت
‏زرتشت در برابر پندار بافی و پندار پرستی ایستاد و این کار وی بازار این افراد را تضعیف نمود . بسیاری از بزرگان و شاهان برای خود معبادی برای پرستش ایجاد کرده بودند که ریشه آنها از آئین کهن مهر پرستی نیز می باشد . آئین میترا یکی دیگر از نخستین آئینهای برتر جهان است که با ورود زرتشت رو به زوال رفت ولی بعدها به اروپا گسترش یافت و هنوز در برخی کلیسا ها اروپا نقاشی مهر در کنار گاو وجود دارد . این پندار پرستان به نام کوی یا کرین نامیده می شدند . کوی از همان کی پارسی است ( مانند کی آرش - کی گشتاسب ) که شاه معنی میداده است . آنان شاهان بودند که در امور دینی نیز رهبری مردم را بر عهده داشتند .
‏کرپانان پیشوایان مذهبی روزگار زرتشت بودند که مراسمهای پیچیده ای برای خدا ایجاد کرده بودند . از این خاندان سرداری به نام بندو یکی از بزرگ ترین دشمنان زرتشت بوده است که نامش بارها آمده است . زرتشت در سروده هایش برای آنان از درگاه خداوند درخواست رهنمایی میکند . جایی دگیر از خاندان اسیج نام میبرد که خونهای بسیاری را بیگناه ریخته اند .
‏لهجه و زادگاه زرتشت
‏دکتر علی اکبر جعفری خاورشناس و محقق دین زرتشتی معتقد است : گاتها به لهجه خوراسانی سروده شده است و هجای گاتها هجای رگ ویدی است . این لهجه در باختر رود سند رایج بوده است . زرتشت از خاندانهایی نام می برد که متعلق به خراسان بزرگ و سرزمینهای سند و پنجاب در شرق ایران است . در تمامی سروده های او از مردمان آریایی نژاد سخنهایی دیده می شود . وی به کشور هفتم اشاره میکند که همان ایرانویچ - ائیرانه ویچه - یا ایران بزرگ ( شامل افغانستان - تاجیکستان - مرو - سمرقند - بخارا و آسیای مرکزی . . . ) بوده است . گفتگوی ها اوستا بیشتر از خراسان بزرگ است . شاه گشتاسب نیز از بلخ بود و بیشتر شواهد حاکی از آن است که زرتشت از شرق ایران بوده است .

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق تاریهخچه ریاضی 13 ص

تحقیق-تاریهخچه-ریاضی-13-ص
تحقیق تاریهخچه ریاضی 13 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 17
حجم فایل: 17 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 17 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏مقدمه
- ‏درباره فنون در پیش از اسلام، اطلاعات مستقیم چندانی در دست نیست و آنچه در این زمینه می‌دانیم غالبا متکی بر آثار باقی مانده‌ی باستانی و گزارشهایی است که از آثار مکتوب پهلوی به منابع عصر اسلامی راه یافته است. به هر حال، فعالیتهای پیشرفته‌ی مهندسی و دریانوردی و محاسبات پیچیده‌ی مالیاتی و رصدها و زیجهایی که از آن عصر می‌شناسیم همه مستلزم آگاهی زیادی از ریاضیات ، و حاکی از رواج این علوم در ایران و مهارت ایرانیان در آنهاست که بخش مهمی از آنها به عصر اسلامی منتقل گردیده است.
‏برخی از مهم‌ترین دست‌آوردهای ایرانیان در ریاضیات عصر اسلامی چنین است:
‏1.نگارش نخستین آثار ریاضی دوره‌ی اسلامی در شاخه‌های جبر، حساب، هندسه و نیز نگارش آثار مستقل در مثلثات ؛ 2. آشنا ساختن مسلمانان و سپس اروپاییان با دستگاه شمار و ارقام هندی که امروزه رایج است، و نیز به کار بردن این ارقام در ضمن محاسبات برای نخستین بار؛ 3. دسته بندی معادلات درجه سوم و حل هندسی و عددی همه آنها این معادلات را در حالت کلی نمی‌توان حل کرد)؛ 4. پرداختن به برخی مسائل کلاسیک ریاضیات از قبیل تربیع دایره، تثلیث زاویه، تسبیع و تتسیع دایره (رسم 7 ضلعی و 9 ضلعی منظم). مسأله نخست غیر قابل حل است و 3 مساله دیگر را نیز نمی‌توان تنها با استفاده از پرگار و ستاره (یا خط‌کش غیر مدرج) حل کرد. حل این مسائل تنها پس از مباحثات و مکاتبات بسیار میان چند ریاضی دان ایرانی در سده 4 ق ، آن هم با روشهای دیگری همچون هندسه متحرک و استفاده از مقاطع مخروطی، صورت گرفت، 5. پرداختن به اصل پنجم اقلیدس و کوشش برای اثبات آن. این کار از یونان باستان آغاز شد و تا اواخر سده‌ی 19 م ادامه یافت و اگرچه نتیجه مستقیمی در برنداشت، راه را برای خلق هندسه‌های نا اقلیدسی هموار کرد. تقریبا تمامی ریاضی‌دانانی که در دوره اسلامی در این باره فعالیت داشتند، ایرانی بودند؛ 6. محاسبه مقدار سینوس یک درجه و عدد پی (
‏2
n‏)با دقتی که تا مدتها همتایی نیافت؛ 7. تهیه نخستین جداول توابع مثلثاتی مختلف و به کار بردن ظل معکوس (معادل تانژانت امروزی) به عنوان یک تابع مثلثاتی مستقل و استفاده منظم از آن؛ 8. اختراع، اثبات و به کار بردن شکل (قضیه) مغنی (قضیه سینوسها)به جای شکل قطاع (قضیه منلائوس) در مثلثات مسطحه و کروی و نیز اختراع و اثبات شکل ظلی (قضیه تانژانتها) با کاربردی مشابه؛ 9. حل دستگاه معادلات سیاله تا درجه نهم و تا 4 معادله و 7 مجهول توسط کرجی؛ 10. پژوهش در دیگر مباحث تئوری اعداد، مانند اثبات قضیه فرما در حالت خاص توسط ماهانی.
‏نجوم دوره اسلامی هم به ترتیب بر 3 سنت نجومی ایرانی، هندی و یونانی بنیاد شده، و تقریبا همة نخستین گروه از منجمان دربار عباسی ایرانی ، یا لااقل به شدت متأثر از نجوم ایرانی بوده ا ند. واژهایی چون زیح، هیلاج،کدخدا، جان بختان، جوزهر و حتی هندسه و بسیاری دیگر که در منابع ریاضی و نجوم اسلامی وجود دارد و اصلا پهلوی است، نشان از این تاثیر دارد. علاوه بر انتقال مستقیم نجوم ایرانی،ایرانیان در ترجمه‌ی آثار و انتقال سنن علمی هندی و یونانی به جهان اسلام نقش عمده داشتند. از جمله آثار کهن ایرانی که در دوره‌ی اسلامی میز از آنها بسیار یاد شده است، می‌توان از زیجهایی موسوم به زیج شاه (یا شهریاران= زیگ شتر و ایار) یاد کرد که لااقل از وجود دو زیج به این نام مربوط به عصر انوشیروان و یزدگرد سوم، اطلاع داریم گرچه بعضی از محققان قدمت برخی از این زیجها را عقب‌تر برده‌اند و برخی از گزارشها نیز می‌تواند مؤید این معنی باشد. چنانکه ابومعشر هم از زیجی بسیار کهن که منشاء زیج شهریار بوده، یاد کرده است. گزارش ابن رسته به وضوح درجه اعتبار زیج شهریار در دوره اسلامی، و استناد همه‌ی منجمان را به آن نشان می‌دهد. شعاع تأثیر زیج شهریار نه فقط شرق اسلامی، بلکه غرب و به ویژه اندلس رانیز در برمی‌گرفت و در کنار سند هند، حتی پس از رواج مجسطی بطلمیوس، سخت مورد اعتنا بود.
‏4
‏درباره نجوم باید گفت از آنجا که مثلثات پیش از آنکه به عنوان یکی از شاخه‌های ریاضیات مطرح شود، مقدمه‌ای بر علم نجوم به شمار می‌رفت، همه ابداعات ایرانیان در مثلثات را هم می‌توان در ذیل نجوم مورد بحث قرار داد. در واقع بسیاری ار آثار نجومی ایرانیان، به ویژه زیجها، از لحاظ روابط و جداول مثلثاتی نیز سخت حائز اهمیت است. به هر حال بعضی از دست‌آوردهای ایرانیان در نجوم اینهاست:
‏1.انجام نخستین ارصاد و اغلب رصدهای مستقل دوره اسلامی؛ 2.انجام دو رصد از 3 شاهکار رصدی دوره اسلامی؛ 3. تلاش چشمگیر برای تصحیح ، هیأت بطلمیوس که درکنار تلاشهای دانشمندان اندلس ، زمینه را برای طرح نظریه خورشید مرکزی کوپرنیک آماده کرد؛ 4. اختراع آلات رصدی متعدد که برخی از آنها همچون سدس فخری و آلت رصدی ابن سینا از لحاظ دقت، و برخی دیگر همچون اسطرلاب خطی طوسی از لحاظ سادگی کار در دوره اسلامی بی نظیر بودند.
‏در زمینه‌ی گاه شماری هم ایرانیان نقش برجسته‌ای داشتند و تأثیر آنها تا امروز نیز پای برجاست. در ایران باستان از سغد تا ارمنستان و آسیای صغیر دو نوع گاه شماری رواج داشت: گاه شماری عرفی که در آن هر سال شامل 12 ماه و هر ماه 30 روز بود و 5 روز اضافه (موسوم به اندگاه یا خمسه مسترقه) داشت. با توجه به اینکه طول سال حقیقی تقریبا 2422/365 روز است، آغاز سال (نوروز) در محل حقیقی خود (آغاز بهار) ثابت نمی‌ماند. نوع دیگر گاه شماری تنها نزد موبدان و برخی دوایر دولتی (به ویژه دوایر مالیاتی ) رایج بود. در این گاه شماری برای جبران کسر اضافه بر 365 روز، هر 120 سال (در برخی مآ خذ هر 116 سال )، یک ماه کبیسه (یک سال 13 ماهه) گرفته می‌شد؛ یعنی هر سال ، 25/ 365 روز (درکبیسه 116 ساله به اضافة 116/1روز) فرض می‌شد. مبدأ تقویم نیز با تاج گذاری هر پادشاه ، نوروز همان سال قرار داده می‌شد؛ اما چون محاسبه کبیسه مدتها پیش از ظهور اسلام متروک شده بود، جای نوروز تغییر می‌کرد، جنانکه نوروز (مذهبی و نه عرفی) سال تاج گذاری یزدگرد سوم که آخرین مبدأ گاه شماری ایرانی است ، برابر با 16 ژوئن 632م/11ق (یعنی 91 روز پس از آغاز بهار) بود. پس از فتح ایران گاه شماری یزدگردی نزد ایرانیان زردشتی و نیز منجمان همچنان ( بدون اجرای کبیسه ) به کار می‌رفت و در محاسبات دیوانی هم رواج داشت. اما کبیسه نگرفتن و سیار شدن سال، در اخذ خراج مشکلات بسیاری پیش آورد؛ با اینهمه، خلفا که کبیسه کردن سال شمسی را در شمار «نسیء» و حرام می‌شمردند، از اجرای کبیسه خودداری می‌کردند، تا آنکه در روزگار متوکل و سپس معتضد عباسی کبیسه‌های فراموش شده اعمال شد و سال ثابتی با کبیسه برقرار گردید. سرانجام در زمان ملکشاه سلجوقی، تقویم جلالی ، دقیق‌ترین تقویم جهان وضع شده و به کار جهان وضع شد و به کار رفت. این گاه شماری از 1304ش با اندکی تغییر و با نام تقویم هجری شمسی به عنوان تقویم رسمی ایران پذیرفته شد. تقویم هجری شمسی ، تنها تقویمی است که آغاز سالش بر اساس یک رویداد نجومی (اعتدال بهاری) تنظیم شده است و از این رو بر خلاف تمامی تقویمهای دیگر آغاز سال آن هرگز از محل حقیقی خود جا به جا نخواهد شد.
‏4
‏دربارة بر جسته ترین دانشمندان ایرانی که در این رشته‌ها نامور شدند، جز کسانی که از آنها سخن رفت، باید گفت تا جایی که می‌دانیم نوبخت (د ح 160 ق)، فزاری، و شاید فیروزان، نخستین منجمان دوره اسلامی هستند. نوبخت نخستین منجم سرشاس خانواده‌ی ایرانی آل نوبخت (ه م) ، زمان مناسب برای آغاز بنای بغداد (145ق/ 762م)، را تعیین کرد، که بار دوم از حضور فزاری‌، طبری و ماشاءالله یهودی نیز یاد کرده، و وظیفه هر 4 تن را نیز انجام دادند محاسبات هندسی ساخت بغداد آورده است . ابوالسهل فرزند نوبخت و 2 نوه‌اش حسن و عبدالله بن سهل (برادرزادگان ابوسهل) نیز منجم دربار عباسیان بودند. ابن ندیم، ابوسهل و نیز اغلب بزرگان آل نوبخت را در زمره‌ی مترجمان کتب پهلوی به عربی آورده است. فزاری و یعقوب بن طارق که احتمالا ایرانی نژاد بود، نخستین مسلمانانی بودند که زیجهایی بر اساس آثار هندی و ایرانی نوشتند و ارقانم هندی گویا از طریق زیج (یا زیجهای ) فزاری و با واسطه‌ی زیجهای خوارزمی و اولین زیجهای حبش منتشر شد. عمر بن فرخان طبری (د ح 200ق) افزون بر تفسیر اربع مقالات بطلمیوس، کتابی در موالید نوشت و آثاری را نیز از فارسی به عربی ترجمه کرد. بیرونی او و ماشاءالله را که به احتمال قوی از یهودیان ایرانی بصره بود، واسطه‌ی میان ابومعشر و آثار نجومی دوره ساسانی دانسته است. احمد نهاوندی در زمان یحیی ابن خالد برمکی (ح160ق) برای نخستین بار در دوره اسلامی ، رصدهایی در جندی شاپور انجام داد و نتایج این ارصاد را در زیج مشتمل گرد آورد.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق تاریخچه‌ ساخت‌ لوله‌ و پروفیل‌ درجهان 8 ص

تحقیق-تاریخچه‌-ساخت‌-لوله‌-و-پروفیل‌-درجهان-8-ص
تحقیق تاریخچه‌ ساخت‌ لوله‌ و پروفیل‌ درجهان 8 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 8
حجم فایل: 18 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 8 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاریخچه‌ ساخت‌ لوله‌ و پروفیل‌ درجهان
‏ساخت‌ لوله‌ درزجوش‌ به‌ اوائل‌ قرن19 میلادی ‏برمی‌گردد. بدنبال‌ کشف‌ گاز در ‏ ‏سال‌1815میلادی و استفاده‌ از آن‌ بعنوان‌ ‏وسیله‌ای‌ برای‌ گرم‌کردن‌ لوله‌ که‌ ازطریق‌ پرس‌ ساخته‌ شده‌ بود، با بهم‌ ‏جوش‌دادن‌ لبه‌ها برای‌ اولین‌ بار تولید لوله‌ درزجوش‌ امکان‌پذیر گشت‌. درسال1825 ‏روش‌ تولید لوله‌ درزجوش‌ در انگلستان‌ به‌ثبت‌ رسید.
‏لوله‌ درزجوش‌ برای‌ ‏رسیدن‌ به‌ سطح‌ امروزی‌ راه‌ طولانی‌ پیموده‌ است‌. جوش‌ کوره‌ای، روش فریتس ‏مون‌‌، استفاده‌ از الکتریسیته‌ برای‌ گرم‌کردن‌ لبه‌های‌ لوله‌ و بهم‌ جوش‌دادن‌ ‏این‌ لبه‌ها، استفاده‌ از جریان‌ ‏القائی‌ با فرکانس‌ ‏متوسط‌، استفاده‌ از جریان‌ القائی‌ با فرکانس‌ بالا و انتقال‌ آن‌ ازطریق‌ تماس‌ ‏به‌ لبه‌ها و بالاخره‌ استفاده‌ از فرکانس‌ بالا و انتقال‌ غیرتماسی‌ باکمک‌ ‏اندکتور به‌ شکلی‌ که‌ امروزه‌ در این‌ صنعت‌ مورد استفاده‌ قرار دارد مسیر تکاملی‌ ‏این‌ صنعت‌ را تشکیل‌ می‌دهند.
‏اگر تاریخ‌ شکل‌گیری‌ و تکامل‌ ‏صنعت‌ لوله‌سازی‌ بیش‌ از یک‌ قرن‌ بطول‌ می‌انجامد، شکل‌گیری‌ صنعت‌ پروفیل‌ ‏توخالی تنها از سالهای‌ بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ آغاز می‌شود. این‌ صنعت‌ ابتدا در ‏کشور آلمان‌ پدیدار گشته‌ و پا می‌گیرد و سپس‌ به‌ دیگر کشورهای‌ اروپایی‌ ‏منتقل‌می‌شود.
‏ت‏اریخچه صنعت لوله و‏ پروفیل‌ در ایران
‏‌بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ ‏بتدریج‌ جمعیت‌ ایران‌ رو به‌ فزونی‌ نهاد و با بهبود وضع‌ نسبی‌ اقتصادی‌ احتیاج‌ ‏به‌ ساختن‌ خانه‌های‌ جدید بیشتراحساس‌ می‌شد. ‏ساختن‌ ‏خانه‌ بدون‌ مصالح‌ لازم‌ مثل‌ سیمان‌ و غیره‌ امکان ‌پذیر نبود از اینرو دولت‌ و ‏مردم‌ بفکر تولید مصالح‌ ساختمانی‌ افتادند.
‏چون‌ ‏تا آن ‏زمان‌ در و پنجره‌ از چوب‌ ساخته‌ می‌شد و بعلت‌ ‏وضع‌ اقلیمی‌ ایران‌ چوب‌ کافی‌ در دسترس‌ نبود مردم‌ ناچار شدند از آهن‌ و بعداً ‏آلومینیوم‌ برای‌ این‌ منظور استفاده‌ نمایند از این ‏جهت‌ ‏شروع‌ به‌ وارد نمودن‌ انواع‌ پروفیل‌ برای‌ ساختن‌ در و پنجره‌ نمودند و درنتیجه‌ ‏واردات‌ این‌ کالا روبه‌ ازدیاد نهاد و همین‌ ازدیاد، فکر ساخت‌ در داخل‌ کشور را ‏مطرح‌ نمود.
‏صنعت‌ پروفیل‌ درجهان‌ چنانکه‌ گفته‌ ‏شد بیش‌ از یک‌ قرن‌ پس‌ از صنعت‌ لوله‌ پدیدار گشت‌. لیکن‌ در ایران‌ این‌ صنعت‌ ‏پروفیل‌ بود که‌ ابتدا شروع‌ به‌ فعالیت‌ نمود.
‏درفواصل سالهای 1340 الی 1350 ‏تعداد تولید ‏کنندگان لوله و پروفیل فولادی درایران به8 ‏واحد رسید.
( ‏سپنتا، ‏نیمه‌سبک‌(سدید)، دنیای‌ فلز، گیوار، پارس‌، ساوه‌، سپاهان‌، سپافیل ‌) ‏تا سال‌ 1357 تعداد واحدهای‌ فوق‌ ‏به‌ 11 کارخانه‌ رسید.
‏تاریخچه‌ ساخت‌ لوله‌ و پروفیل‌ درجهان
‏ساخت‌ لوله‌ درزجوش‌ به‌ اوائل‌ قرن19 میلادی ‏برمی‌گردد. بدنبال‌ کشف‌ گاز در ‏ ‏سال‌1815میلادی و استفاده‌ از آن‌ بعنوان‌ ‏وسیله‌ای‌ برای‌ گرم‌کردن‌ لوله‌ که‌ ازطریق‌ پرس‌ ساخته‌ شده‌ بود، با بهم‌ ‏جوش‌دادن‌ لبه‌ها برای‌ اولین‌ بار تولید لوله‌ درزجوش‌ امکان‌پذیر گشت‌. درسال1825 ‏روش‌ تولید لوله‌ درزجوش‌ در انگلستان‌ به‌ثبت‌ رسید.
‏لوله‌ درزجوش‌ برای‌ ‏رسیدن‌ به‌ سطح‌ امروزی‌ راه‌ طولانی‌ پیموده‌ است‌. جوش‌ کوره‌ای، روش فریتس ‏مون‌‌، استفاده‌ از الکتریسیته‌ برای‌ گرم‌کردن‌ لبه‌های‌ لوله‌ و بهم‌ جوش‌دادن‌ ‏این‌ لبه‌ها، استفاده‌ از جریان‌ ‏القائی‌ با فرکانس‌ ‏متوسط‌، استفاده‌ از جریان‌ القائی‌ با فرکانس‌ بالا و انتقال‌ آن‌ ازطریق‌ تماس‌ ‏به‌ لبه‌ها و بالاخره‌ استفاده‌ از فرکانس‌ بالا و انتقال‌ غیرتماسی‌ باکمک‌ ‏اندکتور به‌ شکلی‌ که‌ امروزه‌ در این‌ صنعت‌ مورد استفاده‌ قرار دارد مسیر تکاملی‌ ‏این‌ صنعت‌ را تشکیل‌ می‌دهند.
‏اگر تاریخ‌ شکل‌گیری‌ و تکامل‌ ‏صنعت‌ لوله‌سازی‌ بیش‌ از یک‌ قرن‌ بطول‌ می‌انجامد، شکل‌گیری‌ صنعت‌ پروفیل‌ ‏توخالی تنها از سالهای‌ بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ آغاز می‌شود. این‌ صنعت‌ ابتدا در ‏کشور آلمان‌ پدیدار گشته‌ و پا می‌گیرد و سپس‌ به‌ دیگر کشورهای‌ اروپایی‌ ‏منتقل‌می‌شود.
‏ت‏اریخچه صنعت لوله و‏ پروفیل‌ در ایران
‏‌بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ ‏بتدریج‌ جمعیت‌ ایران‌ رو به‌ فزونی‌ نهاد و با بهبود وضع‌ نسبی‌ اقتصادی‌ احتیاج‌ ‏به‌ ساختن‌ خانه‌های‌ جدید بیشتراحساس‌ می‌شد. ‏ساختن‌ ‏خانه‌ بدون‌ مصالح‌ لازم‌ مثل‌ سیمان‌ و غیره‌ امکان ‌پذیر نبود از اینرو دولت‌ و ‏مردم‌ بفکر تولید مصالح‌ ساختمانی‌ افتادند.
‏چون‌ ‏تا آن ‏زمان‌ در و پنجره‌ از چوب‌ ساخته‌ می‌شد و بعلت‌ ‏وضع‌ اقلیمی‌ ایران‌ چوب‌ کافی‌ در دسترس‌ نبود مردم‌ ناچار شدند از آهن‌ و بعداً ‏آلومینیوم‌ برای‌ این‌ منظور استفاده‌ نمایند از این ‏جهت‌ ‏شروع‌ به‌ وارد نمودن‌ انواع‌ پروفیل‌ برای‌ ساختن‌ در و پنجره‌ نمودند و درنتیجه‌ ‏واردات‌ این‌ کالا روبه‌ ازدیاد نهاد و همین‌ ازدیاد، فکر ساخت‌ در داخل‌ کشور را ‏مطرح‌ نمود.
‏صنعت‌ پروفیل‌ درجهان‌ چنانکه‌ گفته‌ ‏شد بیش‌ از یک‌ قرن‌ پس‌ از صنعت‌ لوله‌ پدیدار گشت‌. لیکن‌ در ایران‌ این‌ صنعت‌ ‏پروفیل‌ بود که‌ ابتدا شروع‌ به‌ فعالیت‌ نمود.
‏درفواصل سالهای 1340 الی 1350 ‏تعداد تولید ‏کنندگان لوله و پروفیل فولادی درایران به8 ‏واحد رسید.
( ‏سپنتا، ‏نیمه‌سبک‌(سدید)، دنیای‌ فلز، گیوار، پارس‌، ساوه‌، سپاهان‌، سپافیل ‌) ‏تا سال‌ 1357 تعداد واحدهای‌ فوق‌ ‏به‌ 11 کارخانه‌ رسید.
‏بررسی نشتی گاز در مخازن و لوله های نفت و گاز
‏خطوط لوله و مخازن مواد شیمیایی که در بسیاری از موارد در آن ها مواد آلاینده ی محیط زیست، مواد آتش زا و حتی مواد سمی وجود دارد از اهمیت به سزایی در صنعت برخوردارند. بهخصوص خطوط لوله که امروز سراسر کره زمین را فراگرفتهاند.بدیهی است که وجود نشتی از این خطوط، به ویژه در مناطقی که از لحاظ زیست محیطی دارای حساسیت هستند می تواند خطرات زیادی برای موجوداتی که روی زمین زندگی می کنند فراهم آورد.از طرفی هدر رفتن بخشی از مواد ارزشمند که جزء محصولات و یا مواد اولیه ی ما هستند، از لحاظ اقتصادی نیز ناخوشایند است.به طور کلی نتایج وجود نشتی عبارتند از: آلودگی محیط زیست، ایجاد مسمومیت در انسان و دیگر موجودات زنده، انفجار، هدر رفتن مواد ارزشمند، هزینه های تمیز کردن محیط زیست، هزینه های تعمیر و تعویض خط لوله، اتلاف وقت و جرایم احتمالی قانونی.بنابراین دو عامل اقتصاد و محیط زیست انگیزه ی کافی برای رفع چنین مشکلی در ما ایجاد می کنند.
عواملی که باعث ایجاد نشتی می شوند عبارتند از:
فرسودگی و خوردگی لوله ها و مخازن، عوامل محیطی مثل سرما، یخبندان، گرما و...، همچنین خسارت های عمدی و سهوی و نیز عملیات خارج از محدوده ی طراحی که ممکن است به لوله ها و مخازن آسیب برساند.فرسودگی لوله ها و مخازن یک عامل طبیعی است، خوردگی نیز معمولاً به خاطر وجود مواد خورنده یا سیالات ساینده به وجود می آید.عوامل محیطی مثل سرما، یخبندان، گرما و... نیز از عوامل طبیعی هستند که در پدیده ی نشتی موثرند.
خسارت های عمدی معمولاً شامل عملیات خرابکارانه است که ممکن است به خاطر مسایل سیاسی و جنگ به وجود آید. خسارت های سهوی نیز ممکن است به وسیله ی برخورد اشیاء یا چیزهای دیگر و یا در اثر حفاری به وجود آید.عملیات خارج از محدوده ی طراحی نیز یکی از عوامل آسیب به لوله هاست. زیرا هر خط لوله برای محدوده ی خاصی از دما و فشار طراحی شده و اگر عملیات، در خارج از این محدوده انجام شود باعث ایجاد خرابی در خط لوله می شود.بنابراین با توجه به وسعت عواملی که می توانند نشتی را ایجاد کنند و همچنین هزینه ها و مخاطراتی که این پدیده دربر دارد، نشت یابی و جلوگیری از تداوم نشت، مساله ی بسیار مهمی است. با توجه به وسعت و گستردگی این پدیده تشخیص نشتی به طور دقیق و سریع کار بسیار مشکلی است.
امروزه سیستم های نشت یابی بسیار متنوعی ارائه شده است که هر کدام با استفاده از تکنیکی خاص سعی در یافتن دقیق و سریع این پدیده دارند. بسیاری از این سیستم ها بسیار ساده و برخی هم سیستم های پیچیده ای هستند. اما هنوز هیچ کدام از این سیستم ها نتوانسته اند به طور کامل همه ی انتظارات را برآورده کنند.این سیستم ها عبارتند از: تشخیص نشتی توسط افراد و با استفاده از حس بویایی، شنوایی، بینایی یا مشاهده ی اثراتی که مواد شیمیایی در پیرامون خود دارند یا سیستم هایی که با اضافه کردن مواد معطر کار نشت یابی راانجام می دهند یا سیستم های موازنه ی جریان، سیستم های صوتی، نصب سنسورهای پیزو الکتریک، سیستم های نمایش بخار، سیستم های نمایش کابلی، سیستم های لوله کشی دو جداره و ... اما هیچ کدام از روش های فوق نمی توانند به صورت کاملاً دقیق و سریع کار نشت یابی را انجام دهند.»بررسی نشتی گاز در مخازن و لوله های نفت و گاز« عنوان پایان نامه ی کارشناسی ارشد »مهرزاد میرزانیا« دانشجوی رشته ی مهندسی شیمی (طراحی فرایند) دانشکده ی فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس است که با راهنمایی دکتر محسن وفایی در مهرماه 82 ارائه شده است.
این پایان نامه، در چهارفصل نشت یابی در مخازن مواد شیمیایی، تست نشتی در خط لوله های آماده به کار، نشت یابی در سیستم های خط لوله ی در حال کار و مدل سازی سیستم های خط لوله، به بررسی روش هایی پرداخته است که به صورت دقیق و سریع، کار نشت یابی را انجام می دهند.پس از فهرست و مقدمه، مطالب ارائه شده در این پایان نامه به تفکیک زیر دسته بندی شده اند.
فصل اول: نشت یابی در مخازن مواد شیمیایی
1 - روش نشت یابی و جلوگیری از نشتی در مخازن
* روش تست استحکام
* مونیتورینگ فضای ما بین دو جداره
* روش ایجاد مانع برای جلوگیری از نشتی
* استفاده از میله ها و کابل های حساس به مایعات و گازها
* روش اندازه گیری جرمی و حجمی
* روش کنترل موجودی آماری
* روش
SIR‏
* روش مدرج سازی اتوماتیک تانک (ATG‏)
* روش مدرج سازی دستی تانک (MTG‏)
* روش صوتی
* روش مونیتورینگ بخار
* روش مونیتورینگ آب زیر زمینی
2 - حفاظت در برابر خوردگی
* استفاده از تانک های فایبر گلاس
* استفاده از تانک های فولادی با حفاظت آندی
* استفاده از جریان DC‏
* جلوگیری از سرریز کردن تانک
* انتخاب روش مناسب برای جلوگیری از نشتی در مخازن
فصل دوم: تست نشتی در خط لوله های آماده به کار
* روش تست نشتی در خط لوله های آماده به کار
* روش تست هیدرواستاتیک
* تست پنوماتیک
* ترکیب تست پنوماتیک و هیدرواستاتیک
* روش تست سرویس اولیه
* تست نشتی خلاء
* روش تست هد استاتیکی
* روش تست توسط هالوژن ها و هلیم
* حساسیت روش های تست نشتی و استانداردهای پذیرفته شده
فصل سوم: نشت یابی در سیستم های خط لوله ی در حال کار
* روش های تست نشتی در سیستم های خط لوله در حال کار
فصل چهارم: مدل سازی سیستم های خط لوله
* مدل سازی خط لوله
* سیستم SCADA‏
* مدل جریان ناپایدار
* روش های حل معادلات جریان ناپایدار
* نمونه هایی از مدلسازی سیستم های واقعی
* سیستم ATMOS‏
محقق در سومین فصل این پژوهش با عنوان »نشتیابی در سیستم های خط لوله ی در حال کار« به بررسی روش های تست نشتی در سیستم های خط لوله ی در حال کار پرداخته است.آن چه در پی می آید بخشی از فصل سوم این رساله است با اندکی دخل و تصرف:
نشتی در لوله ها خصوصاً لوله هایی که تحت فشارند یکی از مسایل بسیار مهم در مبحث نشت یابی است. حتی قسمت عمده ای از نشتی های مربوط به مخازن نیز به خاطر وجود نشتی در لوله های مربوط به مخازن است. از لحاظ آماری، خرابی و نشتی در لوله ها حدود دو برابر خرابی در تانک هاست. به علت وجود اتصال های زیاد در سیستم های خط لوله، نشتی در این سیستم ها بسیار اتفاق می افتد. این مساله در لوله های تحت فشار خیلی حادتر است. زیرا فشار باعث می شود تا مواد به صورت پیوسته و با نیروی زیادتر از سوراخ وارد محیط شوند. برای نشت یابی در خطوط لوله روش های متعددی وجود دارد. بعضی از این روش ها به طور پیوسته و بعضی به طور غیر پیوسته کار نشت یابی در لوله ها را انجام می دهند.
روش های تست نشتی در سیستم های خط لوله ی در حال کار
از ساده ترین روش های تشخیص نشتی در سیستمهای خط لوله عبارتند از:
اطلاع دادن نشتی توسط افرادی که در مجاورت خط لوله قرار دارند. این افراد از طریق حس بویایی، شنوایی، بینایی و یا مشاهده ی اثراتی که این مواد شیمیایی در پیرامون خود ایجاد می کنند، مثل تاثیر روی گیاهان یا حیوانات یا پرندگان، می توانند این پدیده را تشخیص دهند. حتی گاهی اوقات با استفاده ی بیرحمانه از حیوانات یا پرندگان حساس می توان نشتی را تشخیص داد.
راه ساده تر دیگر اضافه کردن مواد معطر به سیال است. باید در نظر داشت که ماده معطری که برای این منظور انتخاب می شود باید به راحتی قابل جداسازی باشد. این روش برای سیالاتی که بدون بو و غیرقابل اشتعال هستند روش نسبتاً موثری است مثلاً برای تشخیص نشتی گاز مونو اکسیدکربن که بی بو ولی بسیار سمی و خطرناک است.
مواد شیمیایی مثل مرکاپتان ها، تری متیل آمین و...می توانند نشتی را در سیستم تشخیص دهند. این دو روش در محیط های عاری از سکنه یا در جاهایی که بادهای شدید می وزند، نمی توانند کاربرد عملی داشته باشند.
روش دیگر استفاده از موازنه ی جریان به صورت روزانه یا ساعتی و ترجیحاً آن لاین است. یک سیستم اندازه گیری فشار خط لوله در کنار جریان سنج ها لازم است که نشان دهد گرادیان فشار نسبت به حالت بدون نشتی تغییر کرده است یا نه. این روش دو اشکال دارد، یکی این که با این روش موقعیت نشتی تشخیص داده نمی شود. دیگر این که اگر شدت جریان ها تغییر کند یعنی سیستم

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

دانلود تحقیق تاریخچه‌ی نقاشی‌های دوره صفویه 14 ص

تحقیق-تاریخچه‌ی-نقاشی‌های-دوره-صفویه-14-ص
تحقیق تاریخچه‌ی نقاشی‌های دوره صفویه 14 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 15
حجم فایل: 158 کیلوبایت
قیمت: 10000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏موضوع تحقیق :
‏تاریخچه‏‌‏ی نقاشی‏‌‏های دوره صفویه
‏2
‏فهرست عناوین :
‏تاریخچه‏‌‏ی نقاشی‏‌‏های عهد صفویه
‏آشنایی با پیدایش پایتخت سلسله‏‌‏ی صفویه
‏آشنایی با موضوعات نقاشی دوره صفویه
‏ورود سبک اروپایی به نقاشی ایرانی
‏رضا عباسی و اهمیت آثار وی
‏3
‏تاریخچه‏‌‏ی نقاشی عهد صفوی:
‏هرات در سال 1507 با حمله‏‌‏ی شیبک خان ازبک سقوط کرد. خ‏ود او نیز ‏ سه سال بعد در جنگ ‏مر‏و به دست شاه اسماعیل بیست و سه ساله، شکست خورد و به قتل رسید. اسماعیل‏ که قبلاً در ابتدای ‏ قرن شانزدهم ، ترکمانان آق قیونلو را تار و مار کرده بود، اکنون ‏با این ‏ پیروزی‏ ‏بیشتر‏ موقعیت خودر ا در امپراتوری خویش استحکام بخشید. بعد از هشت و نیم قرن استیلای عرب‏‌‏ها و مغولان و تاتارها بار دیگر ایران انسجام یافت. دوره‏‌‏ی جدیدی آغاز شده بود، سلسله‏‌‏ی صفوی که به دست اسماعیل پایه گذاشته شده بود، به ‏مدت ‏بیش از دویست سال دوام یافت و بعد به دست افغان‏‌‏ها منقرض شد.
‏عهد صفوی از مهمترین دوره های هنری در تاریخ اسلامی ما به شمار می رود. شاهان قدرتمند و ه‏ن‏ر دوست سلسله‏‌‏ی صفویه توانستد با تکیه بر ملت ایرانی و مذهب تشیع که از این زمان در ایران رسمیت یافت عصر درخشانی در زمینه‏‌‏ای مختلف هنری پدید‏‌‏ آوردند که در آن میان هنر نقاشی جایگاه ویژه‏‌‏ای دارد.
‏آشنایی با پیدایش ‏پایتخت سلسله‏‌‏ی صفوی
‏پایتخت سلسله‏‌‏ی صفویه ‏ابتدا تبریز بود و بعد به قزوین ( اندکی به جنوب شرقی ) منتقل شد. ‏انتقال پایتخت از شرق به غرب ایران اثرات مهمی بر پیشرفت نقاشی ایرانی داشت. در دوران صفویه مرکزیت هنر به شهر تبریز آمد و برخی ‏از ‏ هنرمندان هم در شهر قزوین ماندگار شدند. اما اصل سبک نقاشی صفویه در شهر اصفهان به وجود آمد.
‏4
‏بنیانگذار صفو‏ی‏ه ، یعنی شاه اسماعیل، شهر تبریز را به پایتختی برگزید و با حمایت بی‏‌‏دریغی که از هنرها و هنرمندان به عمل آورد به زودی این شهر مرکز پویایی هنر ـآن عهد شد. می دانیم که تبریز سابقه‏‌‏ی هنری طولانی داشت و قبل از قدرت یافتن صفویه نیز کارگاههای نقاشی در این شهر فعالیت داشتند، ولی رونق و اعتلای هنری تبریز زمانی به درخشش نهایی ‏ن‏ایل آمد که چنان که گفتیم به دعوت شاه اسماعیل کمال الدین بهزاد و برخی از همکاران و شاگردانش از هرات به این شهر آمدند. بهزاد که در حدود سال 916 ه. ق به تبریز آمد از طرف شاه صفوی به مدیریت کارگاه‏‌‏های هنری و ریاست کتابخانه‏‌‏ی سلطنتی گماشته شد. نظارت و رهبری هنری وی بود که باعث گردید تا مکتب تبریز به اعلاء درجه در مصور سازی کتاب یابد و نفیس‏‌‏ترین کتاب‏‌‏ها‏ی هنری تاریخ ایران در این کارگاه تولید شود. تمامی هنرمندان نامدار مکتب تبریز، ‏ی‏ا به طور مستقیم شاگرد بهزاد بودند و یا از سرچشمه‏‌‏ی هنر او سیراب شده بودند. لذا مجموعه‏‌‏ای بی نظیر از نگارگران ‏خلاق ، آثار ‏ریز‏ نقشی را پدید آوردند که در تاریخ و نقاشی بی همانند است. این هنرمندان علاوه بر فعالت در زمینه‏‌‏ی مصور سازی کتب به طراحی فرش و دیگر دستباف‏‌‏ها نیز می‏‌‏پرداختند.
‏در این دوران، مکتب بهزاد با جذب شاگردانی بسیار، شیوه‏‌‏ی نگارگری رایج را تغییر داد. حاصل این تجربه اندوزی‏‌‏های تازه، ظهور س‏ب‏کی نوین با نام مکتب صفوی یا مکتب تبریز 2 بود همراه با تماشای برجسته چون ‏«‏ سلطان محمد‏»‏ ، ‏«‏ آقا میرک‏»‏ ، ‏«‏ مظفر علی‏»‏ ، ‏«‏ شیخ زاده‏»‏ .
‏با مطالعه‏‌‏ی دقیق آثار مکتب تبریز این ویژگی را می‏‌‏توان برای آن برشمرد.

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.